Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

De Belbus: De blokhut die maar niet afkomt

29-01-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
2066 keer bekeken
  •  

Aldo Wobma heeft een tuin op een volkstuincomplex in Zandvoort. Om het hele jaar door te kunnen genieten van zijn tuin, koopt hij in november 2020 een blokhut bij Van Kooten Tuin & Buitenleven. Het blokhutje moet op 7 april 2021 gemonteerd worden, maar dat wordt uiteindelijk 14 mei. 

Op die dag gaat veel fout. Er ontbreken verschillende onderdelen, waaronder de extra wandlaag en complete gootset, waardoor de monteurs van Van Kooten niet verder kunnen. Ze plaatsen een zeil over het bouwwerk en vertrekken met de belofte om het huisje op korte termijn af te bouwen.

Het regent pijpenstelen

En dan begint alle ellende voor Aldo. De twee weken na de montagedag regent het namelijk pijpenstelen. Daardoor loopt het hele huisje veel waterschade op. Aldo rijdt verschillende keren naar de bouwmarkt om spullen te halen zodat hij de schade kan beperken. Vervolgens hoort Aldo niks meer van het bedrijf en dus besluit hij zelf contact op te nemen. Na wat heen-en-weer te bellen en mailen kan hij begin juli 2021 langskomen bij Van Kootens hoofdkantoor in Numansdorp. Zij geven tijdens het gesprek duidelijk aan dat alle fouten bij Van Kooten zijn gemaakt. Ze bieden hun excuses aan en besluiten om het huidige bouwwerk weg te halen.

Alles op de factuur van Aldo zal opnieuw besteld worden zodat hij een compleet nieuw tuinhuisje krijgt. Wel met een levertijd van zo’n 25 weken. Het bedrag van de vervolgschade zal worden uitbetaald en er wordt gekeken naar een compensatieregeling voor al het ongemak dat Aldo en zijn gezin hebben ervaren.

Fundering op maat

Aldo Wobma kan weer opgelucht ademhalen en rijdt met een goed gevoel weg uit Numansdorp. Maar daarna ontstaat er in het vervolgcontact toch een impasse. In oktober besluit het bedrijf zonder duidelijke verklaring de overeenkomst eenzijdig op te zeggen. Ze willen het onafgemaakte tuinhuisje en de aanbetaling terugstorten, maar hier gaat Aldo niet mee akkoord.

De fundering is namelijk op maat gemaakt voor dat specifieke tuinhuisje. Een ander huisje past dus niet. Bovendien kan hij door de sterk gestegen houtprijzen nooit meer een vergelijkbaar huisje krijgen voor hetzelfde bedrag.

De oplossing

Aldo is het zat en besluit de Belbus in te schakelen. Ciana rijdt naar het hoofdkantoor van Van Kooten in Numansdorp. Service manager Wouter Barendregt geeft hun fouten toe. Ze bieden  excuses aan en komen met een gepaste oplossing. Ze beloven direct een nieuwe blokhut te bestellen en de bestaande blokhut weg te halen. En dat allemaal voor eind april.

De montage zal worden gedaan door twee monteurs, waarvan Van Kooten er één uit compensatie mee laat komen. Die gaan niet weg totdat de blokhut er helemaal staat. Daarnaast krijgt Aldo een kostenvergoeding voor alle gemaakte kosten ten behoeve van de ‘damage control’. Het mocht even duren, maar hopelijk kan Aldo deze zomer van zijn tuin én blokhut genieten.

Ook de Belbus nodig? Mail je verhaal naar belbus@bnnvara.nl.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor