Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

De impact van Kassa’s actie #RegelHet

17-10-2019
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
140 keer bekeken
  •  
regel het logo

De uitzending van 12 oktober stond in het teken van de problemen in de hulpmiddelenzorg. De Kassa-campagne #RegelHet werd in het leven geroepen om de verantwoordelijke minister aan te sporen tot actie. En dat gebeurde massaal! We zetten alles op een rijtje.

Al vier jaar lang besteedt Kassa aandacht aan de problematiek rondom hulpmiddelen. Mensen die in hun dagelijks leven afhankelijk zijn van een hulpmiddel zoals een rolstoel, trap- of tillift, kregen veel te maken met de onnavolgbare bureaucratie in de zorg. Kassa vindt dat het tijd is voor actie.

Campagne #RegelHet

Kijkers werden opgeroepen om op sociale media mee te doen met de hashtag ‘RegelHet’. Daar werd massaal gehoor aan gegeven. Het begon met onze video op Facebook, waarna duizenden mensen en organisaties de actie omarmden op het platform. Daardoor hebben bijna 400.000 mensen - alleen al op Facebook - de actie voorbij zien komen.

Op Twitter ging het ook los. In no time werd #RegelHet het populairste gespreksonderwerp. De hashtag is veel gedeeld, onder meer door titel Marc-Marie Huijbregts en D66-Kamerlid Vera Bergkamp. In de uren rondom de uitzending stond #RegelHet steeds in de top 5 van populairste onderwerpen in Nederland (zie grafiek hieronder).

grafiek regelhet

'Actieteam' Hugo de Jonge

De actie was gericht aan de minister van Volksgezondheid, Hugo de Jonge. Overdonderd door het succes, besloot de minister de actie te omarmen. Behalve het delen van #RegelHet op sociale media, heeft hij inmiddels ook aangekondigd daadwerkelijk maatregelen te zullen nemen. Hij heeft een speciaal actieteam opgezet. Dat team moet mensen die problemen hebben met hun hulpmiddel of het aanvragen daarvan snel gaan helpen.

Daarnaast heeft de minister met leveranciers en gemeenten afgesproken dat hulpmiddelen bij een verhuizing niet langer moeten worden ingeleverd. Ook kondigde hij op Facebook aan in januari een steekproef onder Wmo-cliënten te laten uitvoeren, om te toetsen of er verbetering heeft plaatsgevonden. Verder laat minister De Jonge weten aan de slag te gaan met de ruim achthonderd klachten die bij de redactie van Kassa zijn binnengekomen.

Petitie van Joyce

Joyce Eijk, die in de uitzending van 21 september haar verhaal deed, is afgelopen week een petitie begonnen. Ze is het zat nog langer te moeten wachten op hulpmiddelen na haar verhuizing. De petitie heeft het doel van 4.000 handtekeningen bijna bereikt. Joyce was aanwezig bij de afgelopen uitzending en maakte daar haar petitie bekend.

Joyce

De studio zat afgelopen zaterdag vol met mensen die te maken hadden met de aanhoudende problemen. Zo ook Mark en Daniëlle Veron, die recentelijk problemen ondervonden met het laten repareren van de douchebrancard voor hun meervoudig gehandicapte dochter Puk. Daniëlle mailt ons na afloop: “Terwijl ik vorige week om deze tijd ruim anderhalf uur van het kastje naar de muur werd gestuurd door Medipoint, werd daags voor de uitzending ‘opeens’ alles opgelost.” Goed nieuws dus, maar het wordt tijd dat iedereen van de problemen af komt.

Demonstratie SP

Verschillende partijen en organisaties kwamen na onze uitzending met ondersteunende acties. In Dronten, de stad waar Joyce naartoe verhuisde, sprong de SP op de bres voor de slachtoffers van de bureaucratie in de hulpmiddelenzorg. De partij organiseerden woensdag een demonstratie onder de naam ‘Een hulpmiddel is geen luxeartikel’.

SP Dronten

Ook de Nationale Ombudsman, stichting Wij Staan Op!, de organisatie Ieder(in) en de minister van Gehandicaptenzaken zetten zich in en verspreidden de boodschap: Regel het!

Hoe nu verder?

Het is aan de minister om samen met de leveranciers en gemeenten rond de tafel te zitten. Samen zullen de partijen eruit moeten komen en een passende oplossing vinden. De eerste stap is nu gezet en we zullen de ontwikkelingen uiteraard blijven volgen.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor