"Deurwaarder GGN moet tienduizenden klanten compenseren na zaak e-Court"
02-11-2019
•
leestijd 2 minuten
•
2438 keer bekeken
•
De Landelijke Organisatie Sociaal Raadslieden (LOSR) gaat proberen om namens tienduizenden mensen ten onrechte betaalde deurwaarderskosten terug te vorderen bij het grootste deurwaarderskantoor van ons land, GGN en bij zorgverzekeraars Menzis en CZ. Dit is nu mogelijk omdat uit een recente uitspraak van de tuchtrechter in hoger beroep is gebleken dat GGN gemiddeld 160 euro te veel in rekening heeft gebracht bij wanbetalende CZ- en Menzis-klanten, die werden doorgestuurd naar robotrechter e-Court. Dat heeft de LOSR aan Kassa laten weten die hieraan zaterdagavond aandacht besteedt.
Terugbetalen
Volgens de LOSR gaat het om naar schatting 34.000 gedupeerden. "Dat betekent dat er in totaal zo’n 5 miljoen te veel in rekening is gebracht", aldus jurist en voorzitter André Moerman.
De LOSR vindt dat GGN alle ten onrechte in rekening gebrachte kosten uit zichzelf moet corrigeren en terugbetalen en dat ook de zorgverzekeraars hierin moeten bijdragen. Via de website https://www.geefmijn160euroterug.nl wil de LOSR mensen oproepen om het er niet bij te laten zitten. Zij start binnenkort een proefproces namens een of twee gedupeerden in de hoop voor de hele groep de kosten terug te krijgen.
Niet transparant
De private digi-rechtbank e-Court waar bijna alle zorgverzekeraars mee samen werkten, kwam vorig jaar onder vuur te liggen. In polissen spraken de verzekeraars af met hun klanten dat ze bij wanbetaling niet naar de gewone rechter zouden stappen, maar naar deze volautomatische, digitale rechter. Uit onderzoek bleek echter dat de alternatieve rechtbank niet transparant is: vonnissen worden niet gepubliceerd en het is onbekend wie de rechters zijn.
"Ernstig verwijtbare gedragingen"
GGN was een van de deurwaarderskantoren die verantwoordelijk was voor het oproepen van verzekerden voor de procedures bij e-Court namens verzekeraars CZ en Menzis. De Kamer voor Gerechtsdeurwaarders oordeelt hard over de werkwijze van GGN en noemt het een "ernstig verwijtbare gedraging" dat die onterecht hoge kosten in rekening heeft gebracht die bovendien in strijd zijn met de instructies van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders.
Reacties
GGN zegt kennis genomen te hebben van de uitspraak en is die momenteel aan het onderzoeken. Ze geeft in een eerste reactie aan dat uit de uitspraak zou blijken dat de handelingen die gerechtsdeurwaarders hebben verricht in het kader e-Court terecht waren. Lees hier de volledige reactie van GGN.
Menzis en CZ laten weten dat onderzocht moet worden wat de civielrechtelijke gevolgen zijn van deze tuchtrechtuitspraak. Het zou te vroeg zijn om te concluderen dat zij polishouders bij wie te hoge deurwaarderskosten in rekening zijn gebracht, moeten compenseren. Menzis: "Als mocht blijken dat bij onze klanten via de deurwaarder ten onrechte te hoge kosten zijn geïncasseerd dan spannen partijen zich uiteraard in om dit recht te zetten. Of dat daadwerkelijk het geval is, valt op basis van deze uitspraak niet te zeggen."