Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Digitaal nieuws lezen nog in de kinderschoenen

22-03-2012
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
krant_16.jpg
De groep mensen die kranten en tijdschriften digitaal tot zich nemen is in Nederland nog klein maar wel duidelijk groeiende. Iets meer dan een derde van de mensen leest wel eens een dagblad op de computer, 9 procent doet dat via de mobiele telefoon en iets meer dan 4 procent leest de krant via de tablet.
Tijdschriften
Bij tijdschriften liggen de percentages fors lager. Dat blijkt uit de donderdag gepubliceerde NOM Print Monitor, waarin voor het eerst ook over het digitale bereik van dagbladen en tijdschriften wordt gerapporteerd. ,,Hoewel de percentages nog laag zijn, is er duidelijk groei te zien in de loop van 2011.'' De aantallen zijn nog te gering om het bereik van de individuele bladen te meten.
Mannen / vrouwen
Uit de monitor blijkt verder dat mannen vaker online lezen dan vrouwen. ,,Hetzelfde geldt voor hoger opgeleiden; zij lezen hun dagblad of tijdschrift veel vaker digitaal dan lager en middelbaar opgeleiden.'' De groep in de leeftijd van 13 - 34 jaar pakt eerder de smartphone, terwijl in de leeftijdscategorie 35 - 49 jaar vaker de tablet of computer wordt gebruikt.
Papier
De papieren versies van de dagbladen, inclusief de gratis edities, hebben een gemiddeld bereik van bijna 65 procent. Zonder de gratis krantjes is dat zo goed als 57 procent. De tijdschrifttitels halen een marktpenetratie van 12 procent.
ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor