Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Drukte op koopavond neemt weer toe'

16-08-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
winkelen-930x520
Aan de teruglopende drukte op koopavonden lijkt een einde gekomen. Volgens onderzoeksbureau RMC trokken Nederlandse winkelcentra en binnensteden in de eerste helft van dit jaar op donderdag- en vrijdagavonden weer meer bezoekers dan in dezelfde periode vorig jaar.
Op de donderdagavonden telde RMC een plus van 4 procent. Op de vrijdagen gingen de bezoekersaantallen gemiddeld met 9 procent omhoog. De afgelopen jaren werd het op koopavonden juist steeds rustiger. Op donderdagavonden was de drukte in sommige steden zelfs gehalveerd.

Koopzondag

De koopavond afschaffen is de laatste tijd dan ook een veelgehoord geluid, aldus de onderzoekers. Vooral kleine winkeliers hebben de neiging om dan maar voor de steeds populairder wordende koopzondag te kiezen. Volgens RMC is dat toch niet zo'n goed idee: winkeliers zouden juist voor zowel koopavond als koopzondag moeten gaan.
,,Onlinewinkels zijn immers altijd open'', merken de onderzoekers op. Kleine zelfstandige retailers zouden hun problemen met personeelsbezetting op koopavond kunnen oplossen door bijvoorbeeld ’s ochtends wat later open te gaan. ,,Het is onvermijdelijk om mee te bewegen met het veranderende winkelgedrag om als winkel of winkelgebied te overleven.''

Totale drukte afgenomen

Waar de drukte op koopavond weer in de lift zit, is de totale drukte in de winkelstraat in de eerste zes maanden van het jaar juist met 1,6 procent afgenomen. Wel zijn de verschillen tussen steden groot, vaak afhankelijk van de periode waarin de permanente koopzondag is ingevoerd, de grootte van het winkelgebied en het aantal aanwezige toeristen. ANP

Meer over:

koopavond, winkelen
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor