Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

DSB-klanten klagen over harde incasso

03-12-2015
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
174 keer bekeken
  •  
platzak-arm-geld.jpg
DSB-klanten met een betalingsachterstand worden nog steeds onder grote druk gezet door incassobedrijven om hun schuld terug te betalen, hoewel de bank failliet is en de dagelijkse leiding nu in handen is van curatoren. De bureaus blijven de mensen met beslaglegging en rechtszaken achtervolgen.
Dat stelde de Stichting Platform Aandelen Lease (PAL) woensdag op basis van informatie van klanten van de bank. De stichting, eerder vertegenwoordiger van gedupeerden van aandelenleaseproducten, noemt de incassobureaus ,,zeer intimiderend'' en zegt dat er bij klanten ,,grote verwarring en onzekerheid'' heerst.
Ook het Steunfonds Probleemhypotheken zegt tientallen verontruste telefoontjes te hebben ontvangen over de aanhoudende harde incassopraktijken. Vertegenwoordiger Jelle Hendrickx wil hierover op korte termijn met de curatoren gaan praten.
Een woordvoerder van de curatoren bevestigt dat de incasso gewoon doorgaat. ,,Een faillissement heeft geen enkele invloed op de verplichtingen die mensen zijn aangegaan. Als er klachten zijn over de incasso, kunnen mensen deze aan de curatoren uiten via een e-mail. Maar wij gaan ervan uit dat de incasso niet harder of zachter is geworden, maar gewoon normaal.''
Volgens voorzitter Piet Koremans van PAL mikt incassobureau Inspectrum, dat ook voor het faillissement actief was voor DSB, nog steeds op loonbeslag bij klanten met een betalingsachterstand via het aandringen op het tekenen van de zogenoemde acte van cessie. Na ondertekening wordt maandelijks een bedrag van het salaris ingehouden. Toen Dirk Scheringa nog aan het roer stond bij DSB, werden dergelijke manieren van incasso scherp bekritiseerd in de Tweede Kamer.
Koremans noemt het ,,onbegrijpelijk dat gedupeerden nog steeds worden bedreigd en onder druk gezet door DSB en Inspectrum en dat onder toeziend oog van De Nederlandsche Bank en de curatoren''. Volgens hem hebben de curatoren onlangs zelf nóg een incassobureau ingeschakeld om mensen te benaderen, Flanderijn. Maar de zegsman van de curatoren ontkent dat.
Dat klanten van DSB mogelijk de dupe zijn van een ondeugdelijk product, ontslaat hen volgens de curatoren niet van de verplichting af te lossen. ,,Als later blijkt dat iemand in aanmerking komt voor een compensatieregeling, krijgt de klant het betaalde geld achteraf terug'', aldus de zegsman.
Een van de twee curatoren, Rutger Jan Schimmelpenninck, zei eerder deze maand ,,misschien nog wel harder te zijn dan Scheringa'' als het erom gaat dat klanten blijven voldoen aan hun verplichtingen. Het is de taak van een curator om alles in het werk te stellen zo veel mogelijk geld te halen uit een failliete boedel om de schuldeisers te kunnen terugbetalen. Volgens Jelle Hendrickx van Steunfonds Probleemhypotheken kan de opbrengt nog wel eens tegenvallen als blijkt dat mensen massaal hun hypotheek niet kunnen betalen.
Koremans zegt de curatoren afgelopen zondag om opheldering te hebben gevraagd over de situatie, maar nog niks te hebben gehoord. Tot er duidelijkheid is, vindt PAL het verstandig om geen betalingen te doen. Eerder al zei Pieter Lakeman van de Stichting Hypotheekleed te overwegen mensen te gaan adviseren te stoppen met betalen.
Bron: ANP

Meer over:

diginieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor