Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Eerste vaatje haring brengt 90.000 euro op

14-06-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
haringen vis 930
De veiling van het eerste vaatje nieuwe haring op de Scheveningse visafslag heeft dinsdagmiddag een bedrag van 90.000 euro opgebracht. Koper is het moederbedrijf van PLUS-supermarkten. Het bedrag is bijna het dubbele van vorig jaar, toen het vaatje 53.000 euro opleverde voor het goede doel.
Goed doel
PLUS schenkt het eerste vaatje met Hollandse nieuwe aan het Veteraneninstituut. Op Veteranendag (zaterdag 25 juni) krijgen alle oud-militairen op het Malieveld in Den Haag een gratis haring aangeboden.
De opbrengst van 90 mille gaat traditioneel naar een goed doel, ditmaal de stichting Het Vergeten Kind. Volgens het Visbureau, de organisator van de veiling, zet deze stichting zich in om kinderen in opvanglocaties een zo normaal mogelijke jeugd te geven. Daarnaast worden activiteiten en evenementen georganiseerd om de kinderen weer echt kind te laten zijn.
'Beste haring sinds jaren '
Peter Koelewijn, haringexpert en voorzitter van het keuringspanel, omschrijft de nieuwe haring als ,,buitengewoon, de beste kwaliteit sinds jaren''. Hij looft vooral het vetpercentage, dat nu al schommelt tussen de 21 en 23 procent. De smaak is volgens de keurmeester daardoor ,,zilt en romig, echt topharing''. Koelewijn schrijft die goede kwaliteit toe aan de vele zonlichturen in het voorjaar, waardoor veel plankton voorhanden is en de vissen ook veel roeipootkreeftjes kunnen eten. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor