Er komt een einde aan de gratis bezorging van online bestelde artikelen. Die verwachting spreken deskundigen en transporteurs uit in
De Telegraaf
.
Hoge kosten
De kosten rijzen vanwege de inefficiëntie de pan uit. “Een kwart van de bezorgers staat voor niets voor de deur omdat de bewoner niet thuis is. Dat is onhoudbaar", legt lector Walther Ploos van Amstel van de Hogeschool van Amsterdam uit. Het pakketje wordt dan afgeleverd bij de buren, met wie de ontvanger soms helemaal niet op goede voet staat.
"Nu is het normaal dat er op een dag vijftien tot twintig busjes langsrijden in de straat. Door de enorme vlucht van het webwinkelen zal dit over een paar jaar stijgen naar dertig bestelbusjes per dag", vertelt Ploos in De Telegraaf.
Online bestellen
E-commerce (het kopen via internet) is enorm populair aan het worden. Op dit moment is de groei zo'n 8 procent per jaar. Alleen al bij de grote webshops zal het aantal leveringen in 2020 naar schatting al 200 miljoen zijn.
Drukte
De afgelopen maanden zijn alle pakketbezorgers begonnen met weekend- en avondleveringen wat tot meer verkeersdrukte leidt. Zeker nu ook vrijwel alle supermarktketens zijn begonnen met het bezorgen van boodschappen. Sommigen krijgen wel tot vijf keer per dag iemand aan de deur.
Experimenten
Er wordt op dit moment geëxperimenteerd met speciale afleverbussen waar goederen veilig in kunnen en luchttransport met drones.