Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Einde subsidieregeling nieuwe elektrische auto's én hogere wegenbelasting

  •  
22-11-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
2525 keer bekeken
  •  
elektrische_auto_geld_1280

De subsidiepot voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto is leeg, meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Voor dit jaar was er in totaal 58 miljoen euro beschikbaar. Hiermee komt er definitief een einde aan de subsidieregeling. Volgend jaar moeten automobilisten die een elektrische auto overwegen alles dus zelf betalen. Daarnaast wordt ook het belastingvoordeel qua wegenbelasting afgebouwd.

Nederlanders konden via de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) 2950 euro subsidie aanvragen voor de koop of private lease van een nieuwe elektrische auto. Deze regeling heeft kort bestaan: pas op 9 januari dit jaar kwam deze beschikbaar.

De RVO geeft op de website aan nog niet alle aanvragen te hebben beoordeeld. Volgens de dienst kan het zijn dat er nog aanvragen worden afgewezen, omdat ze bijvoorbeeld niet voldoen aan de voorwaarden of omdat een aanvraag soms weer wordt ingetrokken. In beide gevallen komt er budget vrij.

Nog wél subsidie beschikbaar voor tweedehands elektrische auto

Naast de subsidiepot voor nieuwe elektrische voertuigen bestaat er een pot voor de aanschaf van een tweedehands elektrische auto. Daarvoor geldt dat mensen een subsidiebedrag van 2000 euro kunnen aanvragen.

Halverwege juli was deze subsidiepot van 29,4 miljoen euro leeg. In september werd deze pot echter aangevuld met een bedrag van 23,1 miljoen euro.

In dat potje zit momenteel nog zo’n 6,7 miljoen euro. Maar ook deze regeling stopt aan het einde van dit jaar. Naar schatting zijn er uiteindelijk 100.000 elektrische auto’s met subsidie aangeschaft.

Belastingvoordeel afgebouwd: hogere wegenbelasting voor elektrische auto

Nóg iets waar mensen die elektrisch rijden rekening mee moeten houden, is een hogere wegenbelasting. Een elektrische auto is over het algemeen stukken zwaarder dan een auto met verbrandingsmotor, en dat komt doordat de accu’s loodzwaar zijn.

Om elektrisch rijden aan te moedigen, hoeven mensen die elektrisch rijden momenteel nog geen wegenbelasting te betalen. Vanaf 2025 komt daar verandering in en gaan mensen met een elektrische auto wél wegenbelasting betalen. Ze krijgen vanaf volgend jaar nog 75 procent korting ten opzichte van een brandstofauto met hetzelfde gewicht.

Dit voordeel wordt de komende jaren afgebouwd. In 2026 daalt de korting tot 25 procent ten opzichte van een brandstofauto en vanaf 2030 is er helemaal geen sprake meer van enige korting. Mensen die elektrisch rijden, zijn vanaf dat moment honderden euro’s extra kwijt op jaarbasis.

Bron: ANP / Rijksdienst voor Ondernemend Nederland / RTL Nieuws

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor