Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

VOORBEELDBRIEF | Elektrisch rijders willen oplossing voor tegenvallende actieradius

09-01-2021
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
1235 keer bekeken
  •  
Download hier de voorbeeldbrief om Nissan aan te schrijven.
Eind november lieten we zien dat een aantal zelfstandig taxichauffeurs niet blij was met hun nieuwe elektrische auto van Nissan, de Nissan Leaf 40 kwh. De auto blijkt veel minder kilometers te kunnen halen dan vooraf is beloofd en ook het opladen loopt niet soepel. Na onze uitzending bleek dat dit probleem veel vaker voorkomt, en meldden zich tientallen consumenten met dezelfde klachten over hun Nissan Leaf. Het rijbereik in de praktijk staat volgens de Leaf rijders die zich melden ver af van de informatie die tijdens de verkoop verstrekt is over hoe ver de auto zou kunnen halen. Waarom zijn consumenten niet beter voorgelicht?  
De taxichauffeurs lieten in Kassa de problemen zien die zij ondervinden met de actieradius van de Nissan Leaf 40 kwh die zij begin 2018 aanschaften. In de verkoopfolder stond destijds een rijbereik van 378 km, maar in de praktijk blijken de chauffeurs dit bij lange na niet te halen en over het algemeen maar zo’n 160 kilometer te kunnen rijden op een volle accu. De helft van het bij de verkoop beloofde bereik dus. Ook zijn er problemen met het snelladen, de hierbij verwachtte snelheid wordt niet gehaald waardoor het laden langer duurt. De taxichauffeurs kregen in eerste instantie bij Nissan Nederland en bij hun dealer geen gehoor naar aanleiding van de gemelde problemen, maar vlak voor de uitzending van Kassa kregen zij via hun advocaat tóch een voorstel aangeboden vanuit de dealer voor compensatie. Hier is de groep chauffeurs mee akkoord gegaan.

NEDC naar WLTP

Na die uitzending meldden zich ook tientallen consumenten bij Kassa die dezelfde problemen ondervinden met hun Nissan Leaf 40 kwh die zij in dezelfde periode hebben aangeschaft als de taxichauffeurs. Het probleem dat hieraan ten grondslag ligt is de informatie die bij de verkoop aan consumenten is overgebracht, zoals de verkoopfolder en informatie bij de verkopende dealer over de actieradius die je als koper mag verwachten. In de verkoopinformatie werd gesproken van een rijbereik van 378 kilometer, dit is gebaseerd op de zogeheten NEDC-meting. Echter in diezelfde periode (vanaf januari 2018) was ook de actieradius gebaseerd op de meer realistische WLTP-meting al bekend bij de fabrikant, en die is 270 kilometer. Een verschil van 108 kilometer dus met het rijbereik dat op dat moment nog actief wordt gecommuniceerd in consumenteninformatie. Vanaf 1 januari 2019 moest de WLTP-meting vermeld worden in verkoopinformatie, tot die tijd mocht de NEDC nog gebruikt worden of een combinatie van WLTP en NEDC. Er is in de overgangsperiode van NEDC naar WLTP een grote groep mensen geweest die op basis van de `NEDC-informatie deze auto heeft aangeschaft, terwijl de meer realistische meting wel bekend was maar er door de fabrikant voor gekozen is deze niet actief te communiceren. Consumenten konden hun koop dus niet baseren op die nieuwere informatie over het rijbereik van hun auto.

‘Kilometers kwijt’

Ook Marcel Winkel heeft de Nissan Leaf 40 kwh uit 2018. Toen hij de auto kocht stond in de folder het rijbereik van 378 km, de dealer gaf aan dat hij er in de praktijk vanuit kon gaan dat 300 km gehaald zou worden. Maar in de praktijk blijkt dit niet het geval en kan Marcel de ritjes die hij had verwacht te kunnen rijden op basis van die informatie, in de praktijk niet maken omdat hij de afstand niet haalt zonder opnieuw te laden. Opvallend daarbij is dat hij volgens de app van Nissan zelf een zeer zuinig rijder is, aan zijn rijgedrag zou het dus niet mogen liggen. Helaas kreeg Marcel van de dealer alleen als tip om met de verwarming uit te rijden om zo de batterij te sparen. Marcel is ontevreden en voelt zich bovendien niet serieus genomen met zijn klachten, hij geeft daarbij ook aan dat de informatie die hij van de auto krijgt niet overeenkomt met wat hij kan rijden en er lijken dus “kilometers kwijt te raken.” Naast Marcel melden zich nog tientallen andere consumenten die dezelfde problemen beschrijven over hoe het rijbereik in de praktijk lang niet overeenkomt met het rijbereik dat hen is voorgehouden.

Nissan aanspreken

 Advocaat Moshe Beukers, die de groep taxichauffeurs bijstond, vind het persoonlijk “schandalig” dat een grote partij als Nissan Nederland niet met een nette oplossing komt voor haar klanten die dezelfde problemen ondervinden. Beukers: “Een koper mag erop vertrouwen dat een auto de eigenschappen bezit, die de koper op grond van uitlatingen van de verkoper mag verwachten. Als organisatie moet je dus eerlijk zijn over de eigenschappen van je product. Zeker wanneer het om zoiets belangrijks gaat als de actieradius, mag je verwachten dat de verkoper daar juiste inlichtingen over geeft.” Advocaat Beukers stelt dat er sprake is van non-conformiteit, omdat Nissan iets heeft beloofd in de brochure over de actieradius en het snelladen dat zij in deze gevallen niet kunnen waarmaken. Om Nissan Nederland hierop te wijzen en een oplossing te vragen is het volgens de advocaat altijd aan te raden om dat eerst via een brief te doen die je aangetekend en per e-mail verstuurd. Bovenaan deze pagina vind je daarvoor een voorbeeldbrief die je kunt gebruiken. Advocaat Beukers onderzoekt daarnaast de mogelijkheden voor een collectieve actie tegen Nissan Nederland voor een grotere groep consumenten die allemaal in dezelfde periode deze auto hebben aangeschaft op basis van dezelfde verkoopinformatie en nu problemen met de actieradius en het snelladen ondervinden die niet overeenkomen met de verwachting op basis van de verkoopinformatie.

Reactie Nissan Nederland

Nissan Nederland laat schriftelijk weten vervanging van de NEDC-meting door de meer realistische WLTP-meting te hebben ondersteund en stelt dat dit in fasen is gegaan. De fabrikant zegt dat de WLTP-cijfers beschikbaar waren vanaf februari 2018, en dat ze die half april van dat jaar wel op hun website hebben geplaatst. Hun complete reactie vind je hieronder.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor