Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Ergernissen en irritaties in musea: dit kan je zelf doen!

09-04-2016
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
495 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
Iedereen gaat weleens naar een museum. Sommige mensen ervaren allerlei irritaties zoals lange wachtrijen, drukke garderobes, onduidelijke begeleidende teksten, slechte audiotour etcetera. Kijkers mailden ons hun ervaringen en zelf gingen we ook op pad. Er kan een hoop verbeterd worden in musea.
Meer en meer museumbezoek
De Nederlandse musea doen het erg goed. Over het geheel neemt de belangstelling toe. De Museumjaarkaart, die nu officieel 'Museumkaart' heet, neemt jaarlijks toe met 100.000 gebruikers. Liefst 1,2 miljoen bezitters gingen vorig jaar meer dan acht miljoen keer naar het museum. De musea met de meeste bezoekers zijn het Rijksmuseum, het Anne Frank Museum en het Van Gogh Museum. Zij verwelkomden vorig jaar alle drie meer dan een miljoen bezoekers. Ook de grote tijdelijke tentoonstellingen als die van David Bowie in het Groninger Museum, Jeroen Bosch in het Noordbrabants Museum en 'Late Rembrandt' in het Rijksmuseum trekken honderdduizenden bezoekers.
Drukte en onleesbare teksten
We vroegen je via onze nieuwsbrief of je klachten had over het museumbezoek. Daar kwamen naar verhouding veel reacties op. Vooral de populaire tentoonstellingen waar veel bezoekers op af komen vielen niet altijd in goede aarde. Het was er te druk en er gingen te veel mensen in één keer naar binnen. Dat zorgde er volgens veel kijkers voor dat je soms weinig kon zien. Ook doordat veel mensen op hetzelfde tijdstip naar binnen gaan en op de zelfde tijd met de audiotour beginnen, staat men vaak op een kluitje. Veel mensen ergeren zich aan de bordjes bij de schilderijen. De teksten zijn te ingewikkeld, ze bevatten te weinig of te veel informatie, maar zijn vooral slecht leesbaar. De bordjes hebben te weinig contrast, een te klein lettertype en hangen of staan soms in een te donkere omgeving of op onmogelijke plekken zoals op de grond.
Kunsthal Rotterdam
Ook klachten over de Rotterdamse Kunsthal. De oude ingang lag in een tochtgat op een te steile helling voor rolstoelen. De nieuwe ingang ligt op een vreemde plek en binnen is het een doolhof. E zijn steeds te steile hellingen (bij het atrium) voor mensen die slecht ter been zijn of in een rolstoel zitten. Iemand zei ons: "Er is een enorm rooster in het gebouw waar je vrouwen onder de rokken kunt kijken, geen aanbeveling."
Moeilijk vindbare kunstwerken
"Wat is de beste route en hoe kan ik die volgen?" was een veel gestelde vraag. De route binnen de musea naar hun beroemdste werken is niet altijd makkelijk te vinden. Stel je hebt een half uur de tijd en wil alleen Van Gogh en de Toren van Babel in het Museum Boijmans Van Beuningen bekijken, dan is dat zelfs met een plattegrond nog een hele toer. Ook Obama's favoriete schilderij, de Victory Boogie Woogie van Mondriaan is in het Gemeentemuseum van Den Haag niet 1-2-3 te vinden.
Rolstoelonvriendelijk
Mensen met een rolstoel zien vaak te weinig van de kunstwerken en met een scootmobiel mag je soms wel, soms niet en soms alleen in bepaalde gedeelten van een museum komen. Als je moet overstappen in een rolstoel dan is er zelden of nooit een bewaakte parkeerplaats voor de scootmobiel.
Wachten, wachten, wachten…
Wachten is voor de meeste mensen een groot bezwaar bij het museumbezoek. Een aantal mensen klaagden dat je eerst moet je wachten bij de kassa, dan moet je wachten bij de garderobe, dan moet je wachten bij de audiotour en na afloop moet je weer wachten om de audiotour in te leveren en weer bij de garderobe. Een kijker mailde ons: "Waarom doen ze dat bij de garderobe niet zoals in grote zalen, zoals het Beatrixtheater of de Ziggo Dome? Daar worden de hangertjes klaargezet, de jassen worden één voor één ingenomen, totdat ze tien of twintig hebben. Dan worden ze pas opgehangen door een tweede medewerker en dat werkt heel snel, veel sneller dan elke jas apart aannemen en ophangen." Veel mensen verbazen zich er over dat een viertal musea (Rijksmuseum, Van Gogh Museum, Mauritshuis en Stedelijk Museum) voor miljoenen zijn verbouwd, maar dat drie van de vier nog regelmatig (en het Van Gogh Museum altijd) een rij wachtenden buiten heeft staan. Bij het van Gogh en Anne Frank Museum staan er het hele jaar mensen in weer en wind te wachten. Het Van Gogh Museum probeert er nu een afdakje te maken, maar de gemeente heeft daar net bomen geplant en wil het liever (nog) niet. Het Anne Frank Museum begint binnenkort met online verkoop van kaartjes op van te voren vastgestelde tijdstippen.
Tips
Ruben Smit is docent aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Hij leidt leerlingen op voor een baan in musea. Hij heeft een paar tips voor die je kan gebruiken tijdens je museumbezoek.
- Een gouden tip voor als je niet in de lange rij voor het Van Gogh Museum wil staan id om een kaartje te kopen in de museumshop op het Museumplein. Dan kan je direct doorlopen. Zolang dat nog niet tot de vele buitenlandse bezoekers is doorgedrongen, profiteer ervan.
- Zorg voor goede makkelijke kleding en goede wandelschoenen. Wil je af en toe zitten, vraag dan bij de informatiebalie om een opklapbaar krukje. Veel musea hebben dat en die kun je makkelijk meenemen met je wandeling door het museum.
- Bereid je museumbezoek ook goed voor op internet. Verdiep je in de collectie van het museum en kies er enkele werken uit en bekijk die goed. Dan heb je vaak meer aan een museumbezoek dan onvoorbereid.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor