Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Fabrikant melkpoeder geeft kletskoekverhaal'

06-05-2013
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
babyvoeding_01.jpg
Nederlandse zuivelproducenten zijn zelf verantwoordelijk voor de schaarste aan babymelkpoeder. Grote multinationals leveren liever aan snelgroeiende markten als China, India en Indonesië, en vergeten hun thuismarkt. Dat zegt retailexpert Paul Moers.
Dat Chinezen die hier melkpoeder opkopen om naar China te versturen, verantwoordelijk zijn voor de lege schappen in Nederland noemt Moers een ,,kletskoekverhaal''.
Hogere winst in Azië
Volgens hem valt er voor fabrikanten als Nutricia en Nestlé gewoonweg meer te verdienen door veel melkpoeder te leveren aan landen in Azië. Er worden daar veel meer kinderen geboren dan in Europa. Sinds het melamineschandaal in 2008 zijn consumenten daar bovendien bereid meer te betalen voor Europees melkpoeder, aldus Moers maandag.
'Geld speelt te grote rol'
De deskundige verwacht dat vergelijkbare schaarsteproblemen zich in de toekomst ook bij andere producten gaan voordoen. ,,Multinationals zijn veel te veel bezig met winstbejag. Het kan toch niet zo zijn dat in Nederland, het land waar de melkpoeder gemaakt wordt, niet voldoende van dit product te verkrijgen is. Zakendoen moet ook gebaseerd zijn op ethiek en moraliteit'', aldus Moers.
'Onzin'
De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) noemt de suggestie van Moers volstrekte onzin. ,,De productie van babymelkpoeder voor de Nederlandse markt is de laatste maanden juist met tientallen procenten gestegen'', zegt directeur Philip den Ouden van de producentenkoepel. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor