Foodwatch: stop kindermarketing Coca-Cola in Efteling
18-12-2018
•
leestijd 2 minuten
•
53 keer bekeken
•
Foodwatch roept Coca-Cola en de Efteling op om te stoppen met ongezonde kindermarketing in het pretpark. De voedselwaakhond dient een klacht in, omdat Coca Cola in 2014 beloofde haar marketing niet op kinderen onder de 12 jaar te richten.
Coca-Cola is net als Unilever en Friesland Campina 'partner in kwaliteit' in de Efteling. Door deze sponsordeal is de frisdrankgigant overal te vinden in het sprookjespark. Naast de Coca-cola Suite, vele reclameborden en verkooppunten zijn er ook frisdrankautomaten met sprookjesthema op kinderhoogte te vinden. In de hal van Station de Oost staat zelfs een 'Zoötroop', een klassiek animatieapparaat, mede ontwikkelt door Coca-Cola. Ook hangen er in het station klassieke Coca-Cola advertenties.
kindermarketingbeleid
Op dit moment wordt het kindermarketingbeleid door de industrie zelf bepaald. In 2014 ondertekende Coca-Cola de EU Pledge en beloofde daarin om haar marketing niet op kinderen onder 12 jaar te richten. In Nederland zijn afspraken van de voedselindustrie vastgelegd in
de Reclamecode voor voedingsmiddelen
.
Belangrijke oorzaak van ongezonde eetgewoontes
Momenteel is kinderreclame toegestaan bij verkooppunten of als ‘slechts’ een kwart van het publiek uit kinderen bestaat, maar dit werkt misbruik in de hand. De zelfregulering voorkomt niet dat kinderen actief benaderd worden door de voedselindustrie blijkt uit het onderzoek van Foodwatch. Kindermarketing is volgens de Wereld Gezondheidsorganisatie een belangrijke oorzaak van ongezonde eetgewoontes.
Geen kinderidolen op producten
Coca-Cola belooft geen kinderidolen of 'andere personages die de aandacht van kinderen trekken' op producten af te beelden, maar met frisdrankautomaten die zijn versierd met sprookjestaferelen zoekt de frisdrankgigant de grens erg dicht op. Ook de Coca-Cola wagonnetjes en luchtballonnen van de Zoötroop lokken richting het drankje.
'Niet meer van deze tijd'
“Iedereen is het erover eens dat sprookjesfiguren op junkfood, om kinderen te lokken, niet meer van deze tijd zijn", zegt Elif Stepman van foodwatch. "Dan is het ook dringend tijd om te stoppen met junkfoodreclames in sprookjespretparken voor kinderen.”
Afstand nemen van Coca-Cola
Foodwatch roept de Efteling op om afstand te nemen van Coca-Cola als ‘partner van kwaliteit’. Kwaliteit lever je door een leuke speelervaring voor kinderen en een gezond voedselaanbod, niet door hen te bestoken met reclame", aldus Foodwatch.