'Forse premiestijging? Eerst toestemming vragen aan verzekerde'
27-05-2019
•
leestijd 1 minuten
•
73 keer bekeken
•
Verzekeraars die een premie met meer dan 10 procent willen verhogen, moeten hun klanten daarvoor expliciet om toestemming gaan vragen. Ook moeten de verzekeraars beter gaan uitleggen waarom die prijzen omhoog gaan.
'Krankzinnige premiestijgingen'
Dat schrijft de
Consumentenbond
in een brief aan het Verbond van Verzekeraars. In de brief stelt de belangenorganisatie dat er geregeld klachten binnenkomen van consumenten die worden geconfronteerd met buitensporige premieverhogingen van soms wel 75 tot 145 procent. Directeur Consumentenbond Sandra Molenaar stelt dat ''de stijgingen soms zo krankzinnig hoog'' zijn, dat de verzekeraar daarvoor met duidelijke argumenten moet komen.
'Twee maanden voor vervaldatum bericht'
Ook vindt de bond dat als verzekeraars hun premie met meer dan 10 procent willen verhogen, ze dat minimaal twee maanden voor de premievervaldatum moeten melden, zodat klanten de tijd hebben om te bepalen of de prijsstijging wat hen betreft akkoord is. In de verlengingsbrief moet dan zowel de oude als de nieuwe premie worden vermeld, vindt de bond. Dan hoeven verzekerden niet zelf met de rekenmachine uit te rekenen met hoeveel de premie omhoog gaat.
De Consumentenbond vraagt via de brief aan het Verbond van Verzekeraars om de gedragscode van de beroepsgroep aan te passen. ANP / Consumentenbond