Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Forse premiestijging? Eerst toestemming vragen aan verzekerde'

27-05-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
73 keer bekeken
  •  
geld stapel 930
Verzekeraars die een premie met meer dan 10 procent willen verhogen, moeten hun klanten daarvoor expliciet om toestemming gaan vragen. Ook moeten de verzekeraars beter gaan uitleggen waarom die prijzen omhoog gaan.

'Krankzinnige premiestijgingen'

Dat schrijft de Consumentenbond in een brief aan het Verbond van Verzekeraars. In de brief stelt de belangenorganisatie dat er geregeld klachten binnenkomen van consumenten die worden geconfronteerd met buitensporige premieverhogingen van soms wel 75 tot 145 procent. Directeur Consumentenbond Sandra Molenaar stelt dat ''de stijgingen soms zo krankzinnig hoog'' zijn, dat de verzekeraar daarvoor met duidelijke argumenten moet komen.

'Twee maanden voor vervaldatum bericht'

Ook vindt de bond dat als verzekeraars hun premie met meer dan 10 procent willen verhogen, ze dat minimaal twee maanden voor de premievervaldatum moeten melden, zodat klanten de tijd hebben om te bepalen of de prijsstijging wat hen betreft akkoord is. In de verlengingsbrief moet dan zowel de oude als de nieuwe premie worden vermeld, vindt de bond. Dan hoeven verzekerden niet zelf met de rekenmachine uit te rekenen met hoeveel de premie omhoog gaat.
De Consumentenbond vraagt via de brief aan het Verbond van Verzekeraars om de gedragscode van de beroepsgroep aan te passen. ANP / Consumentenbond
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor