Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. In september is Kassa weer terug op tv!

Fraudehelpdesk waarschuwt: Oplichters proberen simkaarten van KPN- en Odido-klanten over te nemen

16-06-2025
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
54573 keer bekeken
  •  
fraude kpn odido 1280

© Voorbeeld nep-sms via Odido

De Fraudehelpdesk heeft meerdere meldingen ontvangen van valse berichten die afkomstig lijken te zijn van bekende providers. Het gaat om zowel neptelefoontjes als valse sms-berichten, zogenaamd namens Odido en KPN. “Klik niet op links en vul geen gegevens in!”, raadt de Fraudehelpdesk dringend aan.

Wat is er aan de hand?

Oplichters sturen sms-berichten of nemen telefonisch contact op, zogenaamd namens KPN of Odido. Met de berichten proberen oplichters toegang te krijgen tot je simkaart. Zo wordt er bijvoorbeeld in sms-berichten gewaarschuwd dat je simkaart binnenkort zou vervallen. Via een link in de sms zou je je simkaart daarom moeten ‘verifiëren’.

Ook telefonisch wordt door nep-medewerkers gevraagd om je simkaart te ‘valideren’ of wordt verteld dat de kaart dringend zou moeten worden omgezet naar een eSIM, om afsluiting te voorkomen.

Hieronder zie je een voorbeeld van een pagina waar zo'n nep-bericht naar kan leiden.

Voorbeeld nep-bericht, zogenaamd vanuit Odido

Voorbeeld van een nep-bericht, zogenaamd vanuit Odido

© via Odido

Doel: toegang tot jouw gegevens en simkaart

Hoewel de vorm verschilt, is het doel telkens hetzelfde: toegang krijgen tot jouw simkaart en persoonlijke gegevens. Door het klikken op links of het delen van informatie krijgen oplichters toegang tot je e-mailadres, telefoonnummer en soms zelfs je BSN-nummer.

In sommige gevallen begint het met een sms namens Odido waarin wordt gevraagd om je e-mailadres. Kort daarna ontvang je een e-mail met een verzoek om je wachtwoord te wijzigen. Via deze mail krijgen de oplichters vervolgens toegang tot je simkaart.

Er zijn ook meldingen waarbij slachtoffers een mail ontvangen namens Odido, met een link om een eSIM aan te vragen. De nep-medewerker vraagt dan om de mail door te sturen naar een ander adres. Ook zou je de app van de provider van je telefoon moeten verwijderen. Zodra je dat doet, verlies je de controle over je eigen simkaart. De oplichters nemen het nummer over en gebruiken het om massaal valse sms-berichten te sturen naar andere potentiële slachtoffers.

Wat moet je doen?

De Fraudehelpdesk adviseert bij het ontvangen van een verdacht bericht de sms te verwijderen of het telefoongesprek meteen te beëindigen. Zij delen dat providers geen sms-berichten sturen over vervallen simkaarten en dat zij ook nooit bellen over validatie van een simkaart of een overstap naar een eSIM.

Heb je een verdacht bericht ontvangen of ben je gebeld? Dan kun je daar hier een melding maken.

Ook vind je op deze pagina van Odido meer informatie over het ontvangen van valse e-mails en sms’jes.

Bron: Fraudehelpdesk, Odido

Delen:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor