'Fyra Brussel kan reizigersgroei niet aan'
14-08-2012
• leestijd 1 minuten
De nieuwe Fyra-treinen die vanaf december de intercity naar Brussel gaan vervangen, kunnen geen reizigersgroei opvangen. Hiervoor waarschuwt Rover NS Hispeed. Rover verwacht problemen voor reizigers die niet tijdig reserveren.
Eind december gaan de nieuwe V250 treinen van de Fyra rijden tussen Amsterdam en Brussel, de reguliere intercity moet dan verdwijnen. De huidige 'Beneluxtrein' barst al uit zijn voegen: veel reizigers kunnen geen zitplaats vinden en moeten een groot deel van het traject blijven staan. Met de komst van de Fyra lijkt dit probleem groter te worden.
Minimale extra capaciteit
De nieuwe treinen bieden 50 zitplaatsen meer dan de huidige intercity. "Erg weinig voor een trein die een uur sneller is", vindt Rover. "Gezien de aanzienlijke reistijdwinst valt te verwachten dat de Fyra meer reizigers trekt, maar deze trein kan amper de huidige reizigersstroom kwijt".
Reserveringsplichtig
Rover verwacht problemen doordat de Fyra reserveringsplichtig is. In de huidige intercity kunnen reizigers nog tijdens hun reis blijven staan als de trein vol is, de Fyra zal geen reizigers meer meenemen als alle plaatsen gereserveerd zijn. Reizigers die niet tijdig reserveren kunnen hierdoor mogelijk niet meer met de trein van hun voorkeur mee. Voor veel reizigers tussen Nederland en België kan de auto dan het beste alternatief zijn.
Rover vraagt zich af waarom er zoveel geld in de HSL geïnvesteerd is, als reizigersgroei blijkbaar geen doel is. Rover heeft het probleem al aangekaart bij NS Hispeed.