In een aantal Europese landen is de fietshelm verplichte kost op de fiets. Maar in Nederland, fietsland bij uitstek, mag je zelf weten of je je hoofd beschermt. En dat is om ons heen te zien: weinig fietsers maken er gebruik van. En dat is vreemd, want de cijfers liegen er niet om: de laatste 10 jaar is het aantal fietsslachtoffers met 40 procent toegenomen.
Ook het aantal slachtoffers met ernstig hersenletsel door fietsongelukken neemt fors toe. Zo belandden in 2022 88.800 fietsers op de spoedeisende hulp. 57.000 mensen liepen ernstig letsel op, waarvan 15.000 hersenletsel. Het dragen van een fietshelm kan die cijfers flink naar beneden krijgen.
En waarom zou je eigenlijk géén helm opzetten? Ze zijn er in alle soorten, maten en prijzen. Ook de ontwikkelingen in de fietshelmindustrie staan niet stil.
Zo maakt het Belgische bedrijf Lazer fietshelmen met de nieuwe techniek KinetiCore. Deze uitvinding zorgt ervoor dat de impact bij zogenoemde rotationele krachten sterk afneemt. Het bedrijf claimt dat met die techniek de kans op hersenschade bij een val enorm afneemt. Met andere woorden: je hoofd maakt een snelle rotatie als je van je fiets valt. Die rotatie wordt opgevangen door een soort nopjes in de helm die bij een val vervormen. Dat helpt ervoor dat je hersenen niet gaan bewegen ten opzichte van je schedel, wat ernstige bloedingen kan veroorzaken. [tekst gaat verder onder deze afbeelding]
Fietshelm met KinetiCore
© Kassa
Een andere techniek is MIPS. Deze toevoeging aan de helm zorgt er ook voor dat de rotationele krachten bij een val afnemen. MIPS komt uit Zweden en is de afkorting van Multi-directional Impact Protection System.
Wat houdt dit MIPS in? In de helm zit een beweegbare schaal. Door die beweging wordt de rotatie in de helm opgevangen en niet doorgegeven aan de hersenen. [tekst gaat verder onder de afbeelding
Fietshelm met MIPS
© Kassa
Alle fietshelmen die in Europa verkocht worden, hebben het Europese Keurmerk. Dat betekent dat ze allemaal voldoen aan de wettelijke veiligheidseisen.
Is een fietshelm van 12 euro dan net zo veilig als een helm die voor 299 euro in de winkel wordt verkocht? Dat hebben wij in het Belgische Mechelen laten onderzoeken door hoogleraar biomechanica Jan Ivens.
Volgens de Europese normen wordt het beschermende effect van fietshelmen getest bij een zogenaamde lineaire test. Hierbij valt de helm met een snelheid van ongeveer twintig kilometer per uur recht naar beneden op een vlakke ondergrond. Deze snelheden zijn gebaseerd op een eenzijdig ongeval met een val van de fiets tot gevolg.
Hoogleraar Ivens heeft verschillende helmen voor ons op die manier getest. De goedkoopste was 24,99 euro en de duurste 199,95 euro. Ook helmen met de KinetiCore en MIPS-technieken hebben we laten onderzoeken. De conclusie is dat alle testen hetzelfde resultaat hebben: de helmen zijn veilig binnen de huidige Europese normen.
Kortom, als je veilig wilt fietsen is er maar één motto: draag een fietshelm.
Meer over:
fietsongevallen, eerste hulp, hoofdletsel, fietshelmen, kinderfietshelm, fietshelm, e-bike, fietsen, elektrische fietsMeld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!