Links: een flitspaal | Rechts: een envelop van het Centraal Justitieel Incassobureau met daarin een verkeersboete. Briefgeld ter illustratie.
© Links: via Google Maps | Rechts: eigen werk
Een verkeersboete is iets waar niemand zin in heeft. De beste manier om ze te vermijden is door je aan de verkeersregels te houden en de maximumsnelheid niet te overschrijden. Toch gebruiken veel mensen flitsapps in de hoop tijdig gewaarschuwd te worden voor flitspalen. Zo hopen ze boetes te voorkomen. Maar uit onderzoek blijkt dat gebruikers van flitsapps juist vaker op de bon worden geslingerd.
Het onderzoek is van Independer en werd uitgevoerd door Q&A. Verzekeringsexpert Michel Ypma van Independer: "Als je erop vertrouwt dat er geen flitspalen langs de weg staan omdat je geen melding krijgt, kan het verleidelijk zijn een paar kilometer harder te rijden."
En juist daarin schuilt 'm het risico, aldus Ypma. "Gebruikers van zulke apps moeten waken voor overmoedig en lui rijgedrag. Het is beter om snelheid te matigen voor veiligheid dan voor een controle. En je kunt dus ook te laat zijn, ook al gebruik je een app."
Uit het onderzoek van Independer is verder gebleken dat een kwart van de automobilisten het afgelopen jaar een verkeersboete kreeg. Mannen kregen anderhalf keer vaker een prent dan vrouwen. Van de ondervraagde mannen gaf 33 procent aan dat ze afgelopen jaar op de bon zijn geslingerd, oftewel één op de drie respondenten. Bij vrouwen was dit 21 procent, oftewel circa één op de vijf.
Ook maken mannen vaker gebruik van flitsapps van vrouwen. Van de ondervraagde mannen gaf 42 procent aan een flitsapp te gebruiken tijdens het rijden, bij vrouwen gaat het om 30 procent.
Ben je jonger dan 25 jaar? Dan is de premie voor je autoverzekering fors hoger. 63 procent van de respondenten beschouwt dat als een vorm van leeftijdsdiscriminatie. Toch blijkt uit de cijfers dat jongere bestuurders vaker boetes rijden. In de leeftijdscategorie 18-29 jaar heeft 45 procent van de respondenten het afgelopen jaar een boete gekregen. Bij de 60-plussers is dit 16 procent.
Verzekeringsexpert Michel Ypma verklaart het als volgt: "Verzekeraars zien jonge bestuurders als grotere risicogroep voor ongelukken en schade. Daarom zijn de premies voor die groep hoger. Daarnaast hebben jonge bestuurders nog geen schadevrije jaren kunnen opbouwen. Daarmee krijg je op termijn een forse korting op je verzekering. Jongeren betalen dus meer aan premies en aan boetes."
Hij concludeert: "Het is goed mogelijk dat mensen die flitsapps gebruiken vaker onderweg zijn en daardoor meer kans hebben om gepakt te worden. Maar een flitsapp is geen vrijbrief om te hard te rijden. Uiteindelijk zijn veilig rijgedrag en opletten natuurlijk het belangrijkst."
Bron: Independer
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!