Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Gedupeerden wangiri-fraude toch gecompenseerd door Tele2

23-04-2016
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
264 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
We kregen na onze uitzending van twee weken geleden honderden klachten binnen van mensen die flink moesten betalen omdat ze terugbelden naar een frauduleus nummer in het buitenland. Nu, na twee weken en veel aandacht in de media, gaat Tele2 toch overstag. Het telecombedrijf betaalt de kosten, die mensen tussen half februari en eind maart in rekening kregen gebracht voor wangiri-fraude, terug.
Wat is wangiri-fraude?
Wangiri-fraude houdt in dat mensen worden gebeld door een buitenlands telefoonnummer. Als ze uit nieuwsgierigheid terugbellen hangen ze aan de lijn met een peperduur servicenummer. Een flinke rekening volgt.
Stortvloed aan telefoontjes
Tussen half februari en eind maart werd Nederland overspoeld met zulke frauduleuze telefoontjes. Tele2 registreerde er in die periode 3,6 miljoen! 90.000 mensen belden het onbekende nummer terug. Tele2 beëindigt alle telefoongesprekken na twee uur. Méér dan die tijd wordt er niet in rekening gebracht.
Eenmalige vergoeding
Mensen die kosten in rekening zijn gebracht tussen half februari en eind maart krijgen nu dus eenmalig hun kosten vergoed. Tele2 benadert mensen proactief. Je hoeft dus niet zelf Tele2 te bellen.
Terugblik
Wij besteedden op 9 april al aandacht aan de spooktelefoontjes. Toen spraken we mensen die meldden dat ze wel gebeld zijn, maar nooit teruggebeld hebben. Internetspecialist Danny Mekic vertelde toen dat een virus of malware in je telefoon kan zorgen dat je telefoon uit zichzelf terugbelt.
Onderzoek
We lieten daarom twee telefoons onderzoeken door Kaspersky Lab, gespecialiseerd in internetbeveiliging en het bestrijden van Cybercrime. Kaspersky vond geen verdachte apps, malware of sporen daarvan. Wat ervoor zorgde dat de telefoons uit zichzelf terugbelden is dus onduidelijk. De redactie kreeg tientallen reacties van mensen die hetzelfde overkwam. Het merendeel is ook klant bij Tele2.
Zendmast
Tele2 leverde de redactie de logs van drie klanten. Daaruit blijkt dat simkaart, IMEI-nummer en zendmast overeenkomen met de gegevens van de klant. Toch blijven deze mensen zeggen dat ze nooit gebeld hebben. IT-onderzoeksjournalist Brenno de Winter vertelt in de studio wat hier aan de hand kan zijn.
Specificatie aanvragen
Mekic vertelde in de eerdere uitzending dat klanten met onduidelijke rekeningen altijd zo'n technische specificatie moeten aanvragen. Tele2 heeft die logbestanden niet altijd meer paraat, blijkt nu. Ook kloppen de tijden op de factuur niet altijd met de tijd dat daadwerkelijk gebeld is. Volgens Mekic moet een telecomprovider altijd kunnen bewijzen dat de kosten die zij aan klanten doorvoeren ook daadwerkelijk gemaakt zijn.
Één lijn trekken
Bij andere providers kregen klanten ook telefoontjes van verdachte buitenlandse nummers. Ook bij de Fraudehelpdesk kwamen honderden klachten binnen. De meeste klachten gingen over Vodafone en Tele2. Verschillende providers gaan verschillend om met wangiri-fraude. Vodafone betaalt de kosten altijd terug. Internetspecialist Danny Mekic vindt dat providers hierin één lijn moeten trekken. Volgens IT-onderzoeksjournalist Brenno de Winter is het wachten op de volgende golf van frauduleuze telefoontjes. Advies blijft als je gebeld wordt door een vreemd nummer uit het buitenland: neem niet op, bel niet terug. Blokkeer het telefoonnummer en meldt het bij je provider.
Tele2 heeft ervoor gekozen om niet te reageren in de studio. De hele reactie van Tele2 is hier te lezen.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor