Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Geen prijs omdat Postcode Loterij weigert adres te wijzigen

21-05-2016
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
2807 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
Antonia van der Heijden woont meer dan twintig jaar in Eindhoven. In de zomer van 2015 gaat ze verhuizen naar Sittard, maar omdat haar nieuwe appartement nog niet af is, woont ze tijdelijk voor vijf maanden in Bemmel. Van der Heijden speelt al ruim 25 jaar mee met de Nationale Postcode Loterij. Als ze haar adreswijziging wil doorgeven, wordt deze niet verwerkt. Dit heeft grote gevolgen wanneer de Postcodekanjer van €49,9 miljoen in Sittard op 1 januari 2016 op haar postcode valt.

Eerste poging
Op 6 juli 2015 stuurt Van der Heijden een tijdelijke adreswijziging naar de Postcode Loterij, dat ze van Eindhoven naar Bemmel is verhuisd. Deze aanvraag wordt goed verwerkt. Op 25 augustus wil ze vast haar nieuwe adres in Sittard doorgeven waar ze 27 oktober naartoe gaat verhuizen. De verhuiskaart komt in oktober aan bij de Nationale Postcode Loterij, ruim voor de trekking in januari. Het adres wordt niet aangepast. De loterij vertelt haar schriftelijk dat de wijziging niet doorgevoerd kan worden, omdat enkele gegevens ontbreken. Verder doet de loterij niets.
Tweede poging
Van der Heijden stuurt daarop opnieuw een nieuwe verhuiskaart met het nieuwe adres in Sittard. Als oud adres staat Eindhoven nog steeds op het verhuiskaartje vermeld. In de beleving van deze 85-jarige dame was Bemmel slechts een tijdelijk adres en is ze bij de Postcode Loterij bekend onder haar oude adres in Eindhoven. Daar heeft ze immers zo ontzettend lang gewoond. De Postcode Loterij blijft halsstarrig volhouden dat ze de verhuiskaart niet kunnen verwerken, als het oude adres in Bemmel niet wordt doorgegeven.
Derde poging  
Opnieuw stuurt mevrouw een verhuiskaart naar de loterij, waarin ze zowel haar oude adres, tijdelijke adres en nieuwe adres duidelijk opschrijft, maar ook deze derde poging mislukt! Tussentijds ontvang ze al wel een tijdje reclame van de Postcodeloterij in Sittard, maar meespelen op dit adres, lijkt maar niet te kunnen.
Postcodekanjer
In december 2015 valt de Postcodekanjer op het adres van Antonia in Sittard. Mevrouw heeft twee loten en een verdubbelaar. Ze hoort dat de buren die meespelen allemaal een prijs hebben gewonnen, maar Antonia heeft niks. Ze belt, belt nog eens en er wordt beloofd dat ze wordt teruggebeld, maar het blijft stil. De dochter van Antonia schiet haar te hulp, maar ook dit blijkt tevergeefs. In april schakelt de dochter namens Antonia de Belbus in.
Confrontatie
De Belbus rijdt met mevrouw en haar dochter van Sittard naar Amsterdam. Volgens advocaat Mark Raaijmakers had de Postcode Loterij de adreswijziging gewoon door kunnen voeren en moeten ze mevrouw alsnog de prijs uitkeren. Eenmaal bij de Postcode Loterij geeft woordvoerder Bea Post aan dat de derde verhuiskaart nooit is aangekomen en dat bij de vorige pogingen er te weinig juiste gegevens waren om de adreswijziging te veranderen in hun administratie. Er volgt een lang gesprek, maar de Postcode Loterij is doof voor onze argumenten. Ze vertellen mevrouw dat ze helemaal niks meer voor haar kunnen doen.
Boos
Na de confrontatie biedt de loterij mevrouw nog wel een bloemetje aan, omdat ze het naar eigen zeggen "zo vervelend voor haar vinden". Mevrouw weigert de bloemen te accepteren en wil nu naar de rechter om alsnog haar gelijk te halen. Advocaat Mark Raaijmakers heeft veel vertrouwen in de uitkomst. Hij gaat mevrouw pro deo bijstaan.
Belbus nodig?
Heb jij ook de Belbus nodig? Schrijf naar Postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum of mail naar belbus@vara.nl .
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor