Geen strenge regelgeving voor reclame op social media
15-10-2016
•
leestijd 2 minuten
•
116 keer bekeken
•
Monica Geuze, Miss Lipgloss, Enzo Knol, Rutger Vink. Een paar jaar geleden kende niemand ze nog, maar nu hebben ze de status van popster. Dagelijks worden ze op YouTube of andere social media zoals Instagram gevolgd door miljoenen kinderen. Kinderen die hen zien als grote broer of zus, die alles wat ze doen volgen.
Ideaal platform voor reclame
Deze jeugdidolen van social media worden dan ook wel (social) influencers genoemd. Voor het bedrijfsleven en de reclamemakers bieden zij het ideale platform om de jeugd te bereiken. Want die kijkt nauwelijks meer naar televisie, maar wel massaal naar deze nieuwe generatie sterren. Een beter marketinginstrument lijkt er niet te zijn voor reclamemakers en de industrie.
Wel of geen reclame?
En dus worden onze kinderen meer dan ooit gezien als doelgroep voor reclamemakers. En die reclame is vaak op een subtiele of minder subtiele manier verwerkt in de video’s die massaal worden bekeken. Als een YouTuber dagelijks een energiedrankje van een bepaald merk drinkt, kun je nooit bewijzen dat hij of zij reclame maakt, maar het heeft er wel alle schijn van. Op al die beautyproducten die worden besproken in de video’s; is dat reclame of wordt daarvoor betaald?
Wet- en regelgeving
De kinderen en jongeren hebben vaak zelf helemaal niet in de gaten dat ze bestookt worden met reclame. En hun ouders al helemaal niet. Maar de invloed kan groot zijn op het koopgedrag van de jeugd en hun leefstijl.
En waar de traditionele media als kranten, tijdschriften en radio en televisie gebonden zijn aan strenge reclameregels, zijn die er niet of nauwelijks voor social media. De wet- en regelgeving op dit punt kan de razendsnelle online ontwikkelingen niet bijhouden.
Mogelijk nieuwe richtlijn
Om aan al die onduidelijkheid een eind te maken wil het Commissariaat voor de Media kunnen optreden. Er is op initiatief van het Commissariaat een richtlijn opgesteld door de Europese Commissie die paal en perk moet stellen aan de ongebreidelde reclame-uitingen op social media. Als die richtlijn wordt aangenomen door het Europees Parlement en de lidstaten, verandert er mogelijks iets.
Lees
hier
de reactie van het management van vlogger Monica Geuze.