Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. In september is Kassa weer terug op tv!

Gevaarlijke airbag in Citroën C3 en DS3: oproep om auto te laten staan

19-06-2025
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
4104 keer bekeken
  •  
Citroen C3 930 x 520

Voorbeeld van een ouder model Citroën C3.

Moederbedrijf Stellantis roept eigenaren van bepaalde uitvoeringen van de Citroën C3 en DS3 op om niet de weg op te gaan met deze auto’s. De reden is een probleem met de airbag.

Vorige overleed een vrouw in het Franse Reims aan verwondingen die werden veroorzaakt door een airbag.

De terugroepactie van Stellantis betreft auto's van de modellen C3 en DS3, gebouwd tussen 2009 en 2019 en uitgerust met Takata-airbags. Het gaat om de tweede generatie van de Citroën C3 en de DS3 van de eerste generatie. Eigenaren worden geïnformeerd en verzocht om contact op te nemen met een dealer. Voor het vervangen van de airbag worden geen kosten in rekening gebracht. Op welke termijn de airbag kan worden vervangen is nog niet duidelijk, maar online wordt er al melding gemaakt van een wachttijd van een maand of langer.

ANWB benieuwd of Stellantis compensatie biedt

Een woordvoerder van de ANWB zegt een terugroepactie met een 'stop-drive'-advies in het Takata-dossier nog niet eerder gezien te hebben. "Dat kan ik mij in ieder geval niet herinneren", zegt hij. "Het heeft zeker impact voor mensen als ze opeens hun auto niet meer kunnen gebruiken", geeft hij ook aan.

De zegsman zegt verder "erg benieuwd" te zijn naar het precieze aanbod van Stellantis aan de gedupeerde automobilisten. Hij vraagt zich af of het concern hun bijvoorbeeld tijdelijk vervangend vervoer of een vergoeding biedt. "Dat weten we pas als we de brief die mensen toegestuurd krijgen hebben gezien." Hij voegt daaraan toe: "Ik kan me voorstellen dat voor 33.000 auto's vervangend vervoer regelen lastig kan zijn."

Airbags snel verwacht

Autodealerbedrijf Van Mossel denkt dat de reparaties voor de grote terugroepactie van Citroëns in Nederland het bedrijf ongeveer zeven tot tien dagen duren. Volgens een woordvoerder verwachten de Citroën-dealers van het concern, die vooral in Noord-Holland zitten, ongeveer 3300 auto's te repareren aan defecte airbags."Wanneer wij de airbags hebben, en die komen er snel aan, hebben we een week tot tien dagen nodig om klanten te helpen met vervangen", aldus de woordvoerder. Van Mossel heeft een extra callcenter ingericht vanwege de terugroepactie.

Problematische airbag maakte al eerder slachtoffers

Sinds 2014 zijn miljoenen auto's met Takata-airbags teruggeroepen. De Japanse fabrikant ging in 2017 failliet. De airbags konden door een productiefout ontploffen, waarbij metaaldeeltjes door de auto vlogen. Wereldwijd zijn meerdere bestuurders daardoor overleden.

In januari was er in Nederland ook een terugroepactie voor deze modellen. Sommige automobilisten zijn al langs de garage geweest. Stellantis vond het toen echter niet nodig dat eigenaren uit voorzorg stopten met rijden.

De terugroepactie vanwege Takata-airbags kwam in Nederland relatief laat op gang bij het concern. Landen met een warm en vochtig klimaat kregen voorrang. Daar was het risico op problemen met de airbags volgens Stellantis groter. ANP/Stellantis

Delen:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor