Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. In september is Kassa weer terug op tv!

Glasvezelabonnement voor het eerst populairder dan internet via de kabel

09-07-2025
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
2386 keer bekeken
  •  
glasvezelaansluiting kabel 1127 internet

Voor het eerst hebben meer Nederlandse huishoudens een glasvezelabonnement dan een vaste internetverbinding via de kabel. Dat blijkt uit cijfers van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Tegelijkertijd nam het gebruik van mobiele data toe, terwijl we steeds minder bellen en sms’en.

Grasvezel groeit, ook in voorheen moeilijk bereikbare regio’s

In het eerste kwartaal van dit jaar maakten bijna 3,3 miljoen huishoudens gebruik van glasvezel, tegenover bijna 3,2 miljoen huishoudens met vast internet via de kabel. De uitrol van glasvezel groeit volgens de ACM bovendien nog verder, ook in gebieden waar die voorheen minder beschikbaar was, zoals Zeeuws-Vlaanderen en Noord-Drenthe.

Mobiele data stijgt, maar we bellen minder

Ook het gebruik van mobiele data bleef toenemen. Tegelijkertijd bellen en sms’en Nederlanders minder met hun mobiele telefoon.

Ook de vaste telefoon wordt steeds minder gebruikt. Nog 3,9 miljoen huishoudens en bedrijven hebben een vaste telefoonaansluiting.

Alles-in-één bundel steeds minder populair

De ACM constateert dat de combinatie van telefoon, internet en televisie bij dezelfde aanbieder steeds minder populair wordt. In het eerste kwartaal waren er nog maar 780.000 abonnementen van deze alles-in-één bundel. De meeste huishoudens kiezen volgens de toezichthouder voor een bundel met twee vaste diensten, meestal internet en televisie. ANP, ACM

Delen:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor