Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Gouden Windei: 'Roombeter' van Blue Band meest misleidende product

19-12-2023
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
2214 keer bekeken
  •  
gouden windei 2023 foodwatch

Gouden windei 2023

© Foodwatch

Ieder jaar reikt  actie-organisatie Foodwatch een prijs uit, het Gouden Windei, voor het meest misleidende product. Dit jaar mag producent Upfield zich de winnaar noemen met Blue Band’s ‘Roombeter.’ Dit is een plantaardige variant van ‘roomboter’, vandaar de naam voor dit product.

De plantaardige boter kreeg veruit de meeste stemmen van het publiek. 45 procent beoordeelde ‘Roombeter’ als het meest misleidende product. Foodwatch spreekt van “de meest getipte misleiding ooit”. 

Marketingtruc

Negen op de tien consumenten denken echte roomboter van Blue Band te kopen, maar dat blijkt roombeter te zijn. Dat staat als bijschrift op de afbeelding die Foodwatch bovenaan het persbericht heeft geplaatst.

Dat ze het nauwelijks doorhebben, komt door de naam en de gouden verpakking die beide bijna identiek zijn. Zo zegt een consument: “De ‘e’ is nog nadrukkelijk lichter gemaakt om te zorgen dat mensen zich vergissen. Het staat ook in de schappen bij de echte roomboter.”

Dat laatste constateerde de Foodwatch ook bij supermarkt Jumbo tijdens een van hun winkelbezoeken op 31 juli 2023. Bij de roombeter staat op het digitale schapkaartje: “B BAND WIKKEL RMBOTER", dus met een 'o' geschreven. Veel consumenten vonden de naam een flauwe en handige marketingtruc, aldus Foodwatch.

Reactie Upfield: beter voor klimaat

Producent Upfield laat Foodwatch weten de verwarring onder consumenten helemaal niet erg te vinden. Ze focussen zich met name op de goede kanten van het product. “Het smaakt, smeert en kookt als roomboter maar het is beter voor het klimaat”, zegt een woordvoerder tegen Foodwatch.

Top 3 Gouden windei

Het blijft niet enkel bij een eerste plek voor Roombeter. Met 19 procent van de stemmen eindigt de eiwitreep Hero B’tween Protein op de tweede plaats. De derde plek is toegereikt aan Danio Romige Kwark met Pistachesmaak van Danone met 16 procent van de stemmen.

Positieve draai

Misleidend of niet, de Foodwatch zegt bij de NOS over de winnaar het wel degelijk toe te juichen dat er steeds meer plantaardige alternatieven op de markt komen. Desalniettemin vindt de organisatie dat deze varianten in duidelijk onderscheidende verpakking zitten, zoals een andere wikkel of groen kuipje.

Bron: Foodwatch/NOS

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor