Gratis puzzelboek van Puzzelbrein blijkt abonnement te zijn
28-04-2018
•
leestijd 4 minuten
•
3037 keer bekeken
•
Woordzoekers, kruiswoorden, Sudoku of een legpuzzel: voor iedereen is er wel een geschikte puzzel. En als je dan telefonisch wordt benaderd voor een gratis puzzelboekje van Puzzelbrein, dat onder Roniko BV valt, dan is dat natuurlijk mooi meegenomen. Maar voor consumenten is het onduidelijk dat het gaat om een abonnement óf ze ontvangen geen of heel laat een puzzelboekje.
Kassa ontving klachten van consumenten die vastzitten aan een abonnement dat ze helemaal niet willen. Ook op Klacht.nl staan tientallen klachten over het aanbod van een gratis puzzelboekje van Puzzelbrein dat veelal niet wordt ontvangen, maar een factuur krijgen consumenten wél toegestuurd.
Incassobrieven
In december ontving Teunie de Graaf een brief van Janssen & Janssen Gerechtsdeurwaarders waarin stond dat ze nog €75,30 moest betalen. Ze zou namelijk een betalingsachterstand hebben op een abonnement van Puzzelbrein. De brief was echter geadresseerd aan Youri Knoppert, de 13-jarige zoon van Teunie. Maar zowel Teunie als Youri weten van niets en ze hebben ook nooit een puzzelboek ontvangen. Daarnaast houdt Youri niet van puzzelen, speelt hij liever games op de computer én is hij minderjarig. Een minderjarig kind mag niet zomaar een abonnement afsluiten
zonder toestemming van de ouders
.
Teunie neemt telefonisch contact op met Janssen & Janssen Gerechtsdeurwaarders en stuurt ze ook een mail met daarin het verzoek voor een voicelog dat als bewijs aangevoerd wordt. Ze ontvangt geen reactie daarop, maar op 30 maart krijgt ze wel weer een brief van de gerechtsdeurwaarder waarin ze gesommeerd wordt om €125,30 over te maken. Teunie is er klaar mee en belt wederom met de gerechtsdeurwaarder. Dit keer krijgt ze te horen dat het abonnement niet per telefoon is afgesloten, maar per mail en dat er daarom geen voicelog is.
Onderdeel van een abonnement
Voor de oma van Sandra Hendrikx komt het abonnement ook onverwachts. Zij weet niets van een abonnement dat ze zou hebben afgesloten. Wanneer Sandra dit voorlegt aan Puzzelbrein, sturen ze een voicelog op waarin de 83-jarige mevrouw Jacobs ‘ja’ zegt op het ontvangen van een gratis puzzelboekje. In de voorwaarden die op het eind van het gesprek snel opgesomd worden, zou het gaan om een gratis puzzelboekje dat onderdeel is van een halfjaarabonnement van €75,30. Maar dat was voor mevrouw Jacobs niet duidelijk. De puzzelboekjes die ze ontvangt stuurt ze terug, maar toch krijgt ze een brief van de gerechtsdeurwaarder waarin gesommeerd wordt om €120,30 te betalen. Sandra en haar oma zijn er klaar mee en willen ervan af, dus maken ze uiteindelijk de €120,30 over.
Oude bekende
Kassa komt erachter dat de eigenaar van Puzzelbrein de partner is van de eigenaar van Editie Enigma. Editie Enigma is een bedrijf dat eveneens een abonnement aanbiedt voor puzzelboekjes én is een oude bekende van Kassa.
Op 22 mei 2010
zat de eigenaar van Editie Enigma in de Belbus, waarin nagenoeg hetzelfde probleem wordt geschetst: mensen zitten vast aan een abonnement terwijl ze aanvankelijk dachten een gratis puzzelboekje te ontvangen. Daarnaast is Editie Enigma in 2015
beboet
door de
Autoriteit Consument & Markt
voor ‘het verstrekken van misleidende info t.a.v. de prijs en misleidende omissie t.a.v. de prijs, belangrijkste kenmerken en wijze van betaling, aflevering en uitvoering’.
Abonnement opdringen
"Je mag een proefabonnement niet over laten gaan in een betaalabonnement volgens de Wet van Dam", stelt Joyce Donat van de
Consumentenbond
. Op deze manier een abonnement opdringen vindt de Consumentenbond ‘verwerpelijk’. "De voicelog is een bekende truc. Het gaat vaak zo snel en het is soms onduidelijk wat ze zeggen, vooral voor een oudere doelgroep."
Schriftelijke reacties
Puzzelbrein zegt in een schriftelijke reactie dat zij voldoen aan de wetgeving en de richtlijnen van de Autoriteit Consument & Markt. Naar eigen zeggen weten ze dit zo zeker omdat de werkwijze 100 procent voldoet aan de wetgeving en omdat dit getoetst en goedgekeurd zou zijn door de ACM. Tevens stellen zij dat een schriftelijkheidsvereiste niet nodig is omdat dit om een product gaat en niet om een dienst en dat de overeenkomst daarom mondeling mag worden afgesloten.
De volledige reactie van Puzzelbrein lees je hier
.
De ACM laat weten nadrukkelijk afstand te nemen van de reactie van Puzzelbrein. Volgens de ACM is de door Puzzelbrein gehanteerde werkwijze
niet
getoetst en goedgekeurd door de ACM. De autoriteit beraadt zich op vervolgstappen.
Janssen & Janssen Gerechtsdeurwaarders geeft aan dat het verweer van de consument aan Puzzelbrein wordt voorgelegd en het verweer van Puzzelbrein wordt weer aan de consument voorgelegd. Ze geven daarnaast aan dat ze het contract met Puzzelbrein hebben beëindigd en geen nieuwe zaken meer zullen aannemen omdat ze het niet eens konden worden over de voorwaarden.
De volledige reactie van Janssen & Janssen Gerechtsdeurwaarders lees je hier
.
Doe Kassa's woordzoeker
Kassa vindt puzzelen leuk, maar ongewenste abonnementen niet. Dus heeft Kassa een eigen woordzoeker bedacht! Geen zorgen, je zit
niet
vast aan een abonnement.
De woordzoeker kun je hier vinden
.