Wat is de inruilwaarde van mijn auto? Dat is wat autobezitters zich afvragen als ze uit gaan kijken naar een nieuwe auto. Je wilt immers wel een fatsoenlijke prijs krijgen voor je oude automobiel. Aan de hand van het kenteken kun je op internet al een stuk wijzer worden over de inruilwaarde. Hoe komt die waardebepaling tot stand? En hoe krijg je de beste inruilprijs als je bij de dealer binnenstapt? We zetten het voor je op een rijtje met een expert van de ANWB.
Op internet vind je diverse websites die een indicatie geven van de inruilwaarde van je voertuig. Je kunt het kenteken van je auto of het type, het bouwjaar en de kilometerstand invoeren en er rolt een bedrag uit. Sommige websites vragen geld voor deze dienst. Op andere sites kun je gratis zo’n waardebepaling opvragen, zoals bij de Bovag of ANWB.
Hoe gaat de ANWB te werk voor zijn zogeheten Koerslijst? “Wij laten op onze site de richtprijzen voor auto’s zien”, verklaart Menno Neeteson, autoexpert bij de ANWB. “Dit zijn gemiddelde taxatiewaarden. Dan gaan we uit van een auto in goede staat van onderhoud en met niet meer dan normale gebruikssporen.”
Om de richtprijs te bepalen, gaat de ANWB niet over een nacht ijs. Voor de Koerslijst worden diverse data bij elkaar gebracht. “Wij verzamelen veilingprijzen, vraagprijzen op internet, biedingen en gerealiseerde verkoopprijzen. Dit is een continu proces”, aldus Neeteson. “Daarnaast houden we periodiek enquêtes onder autobedrijven waarin we taxatiewaarden van auto’s opvragen.”
De ANWB laat ook autohandelaren, leasemaatschappijen en autoveilingen commentaar geven op de verzamelde data en berekende prijzen voor auto’s. Zo rolt er een zo nauwkeurig mogelijke waarde uit, voor wie de online waardebepaling raadpleegt.
Heb jij online de waarde van je auto opgevraagd? Houd er dan rekening mee dat diverse praktische zaken die prijs positief én negatief kunnen beïnvloeden.
Zo gaat er uiteraard wat van de richtprijs af als je auto schade heeft of wanneer er sprake is van achterstallig onderhoud. Verder kunnen het ontbreken van het onderhoudsboekje of reservesleutel aanleiding zijn voor waardevermindering.
De uitvoering (basismodel of juist een dure variant?), de kleur aan de buiten- en binnenkant en de juiste opties (airco, cruise control, trekhaak etc.) spelen ook een rol bij de waardebepaling.
Verder wil de kilometerstand nog weleens discussie geven, aldus ANWB-expert Neeteson. “De ene handelaar vindt het verschil tussen bijvoorbeeld 60.000 en 80.000 kilometer minimaal. De ander vindt een auto met 80.000 kilometer op de teller duidelijk minder waard dan een die 60.000 heeft gereden.”
Is je auto uit het buitenland afkomstig en ooit naar Nederland geïmporteerd? Dan bestaat er een kans dat je er bij het inruilen minder voor krijgt. Vooral als er geen historie van de auto bekend is.
In ons land wordt de kilometerstand van auto’s bijgehouden, dankzij de Nationale Autopas (NAP). Bij geïmporteerde auto’s geeft de RDW bij de tellerstand echter blijvend “geen oordeel” aan.
Kortom, er zijn heel wat zaken die van invloed kunnen zijn op de inruilprijs. Vaar dus niet blind op de waarde die je ziet als je deze online opzoekt. “Het is een goede indicatie, maar het is geen garantie dat je dat bedrag er ook daadwerkelijk voor krijgt”, zegt de ANWB-expert.
Artikel van november 2022, geüpdatet mei 2025.
Meer over:
inruilwaarde, occasion, dealer, anwb, onderhandelen, bovag, nap, kilometerstand, onderhoudsboekje, kassa's hulpartikelenMeld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!