Hoe moet jouw nieuwe huurwoning opgeleverd worden?
06-09-2021
•
leestijd 3 minuten
•
13490 keer bekeken
•
Stel: je hebt zojuist een nieuwe huurwoning. Hoe moet deze dan opgeleverd worden? Wie is verantwoordelijk voor de sleuteloverdracht? En wat moet je verder weten? We zoeken het voor je uit.
Als je verhuist, komt er een hoop regelwerk om de hoek kijken. Er zijn ook allerlei zaken die je met je verhuurder en oude huurder moet regelen, zoals een eindinspectie, de sleuteloverdracht, eventuele extra kosten en of je eventueel spullen gaat overnemen.
Hoe hoort de huurwoning opgeleverd te worden?
De huurwoning hoort door de oude huurder meestal opgeleverd te worden zoals deze er aan het begin van de huurperiode uitzag. Dit hangt af van per wanneer degene al huurt en of er een 'opnamestaat' is opgesteld door de verhuurder. In een opnamestaat kan de verhuurder namelijk vastleggen hoe de huurwoning opgeleverd hoort te worden, maar dit wordt niet altijd opgesteld.
Een huurder die al voor 2003 een woning huurt, hoort de woning in 'goede staat' achter te laten als er geen opnamestaat is vastgelegd. Als de huurder er na 2003 in is gegaan en er geen opnamestaat is vastgelegd, kan de oude huurder de woning achterlaten zoals deze is aan het einde van zijn of haar huurperiode. Zo hoeft de oude huurder normale slijtage niet te herstellen, maar wel eventuele gaten in de muur door pluggen weer op te vullen.
Wat als je als de huurwoning in niet goede staat aantreft?
In een huurovereenkomst wordt de datum waarop de huur officieel ingaat vastgelegd. De verhuurder spreekt op die dag met de nieuwe huurders af om de huurovereenkomst te tekenen en de sleutels over te dragen. Soms wordt de huurovereenkomst al eerder getekend en vindt de sleuteloverdracht plaats op de dag van ingang van de huurovereenkomst.
Sleuteloverdracht en eindinspectie
Bij de sleuteloverdracht voer je gelijk als nieuwe huurder samen met de verhuurder een eindinspectie uit om te kijken of alles in orde is. Als er gebreken worden aangetroffen, laat je de verhuurder deze noteren en spreek je af wanneer deze worden verholpen. Laat dit ook vastleggen. Ook kan het verstandig zijn om foto’s te maken van de aangetroffen gebreken, voor als de verhuurder tekortschiet in het verhelpen ervan.
Spullen overnemen van vorige huurder
Het overnemen van spullen door jou als nieuwe huurder gaat op vrijwillige basis. Je bent dus niet verplicht om meubels of stoffering over te nemen van de vorige huurder en kan altijd nee zeggen. Als je dat doet, moet de vorige huurder de spullen alsnog weghalen.
Hoe zit het met bemiddelings-, contract- en/of administratiekosten?
Probeert de verhuurder op jou als nieuwe huurder bemiddelingskosten of contractkosten te verrekenen? Wettelijk is dit niet toegestaan. Zo zijn de kosten voor bemiddeling voor de verhuurder en behoort het opstellen van contracten tot de normale 'verhuuractiviteiten' waarvoor al huur wordt betaald.
Vaak doet een verhuurder alleen moeilijk als je deze soort kosten niet betaald. Daarom deelt Stichting !WOON tips om na het tekenen van je huurcontract de bemiddelingskosten terug te vorderen. De verjaringstermijn voor terugvorderen is vijf jaar vanaf het moment dat de huurder weet dat de kosten terug te vorderen zijn.
Heb jij nou een vraag over huurkwesties? Stel deze dan op Kassa's forum Vraag & Beantwoord! Ga hier naar alle categorieën. Heb je zelf kennis van een bepaald onderwerp? Dan kun je uiteraard anderen helpen met een consumentenkwestie! Wil je over dit onderwerp discussiëren? Dat kan onderaan dit artikel.