Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Hoe zit dat eigenlijk? Deel I: Parelpoeder in shampoo en deodorant

23-03-2024
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
2607 keer bekeken
  •  

In deze nieuwe Kassa-rubriek duiken drie chemici van de Universiteit van Amsterdam in allerlei producten en claims onder het motto 'Hoe zit dat eigenlijk?'. Deze week nemen chemici Mimi, Lotte en Noor een sprankelend ingrediënt onder de loep: parelpoeder. Dit product wordt onder meer verwerkt in verschillende soorten deodorant, shampoo en diverse lipproducten. Als je de teksten op deze producten mag geloven, zou parelpoeder een wonderingrediënt zijn. Maar wat is het precies? En kloppen deze claims wel?

Zoutwaterparels ontstaan in oesters. Deze zijn schaars en enorm kostbaar. Dit soort parels zitten dan ook niet in deze verzorgingsproducten verwerkt.

Zoetwaterparels kunnen daarentegen op een veel grotere schaal worden gekweekt, en dus voor een veel lagere prijs. En dat is de parel die in zeer kleine hoeveelheden in de besproken producten zit verwerkt. En wel in de variant hydrolyzed pearl. Dat betekent feitelijk 'parel in hele kleine stukjes', zodat het ergens aan kan worden toegevoegd.

Ook de term nacre powder – oftewel parelmoerpoeder – zie je vaak terug op de verpakking van producten voor persoonlijke hygiëne. Dit laatste zou ook schraapsel van de binnenkant van een schelp kunnen zijn.

Zijn dit nuttige toevoegingen aan producten zoals shampoo en deodorant?

Heeft het toevoegen van deze middelen eigenlijk wel enig positief effect op huid of haar, zoals de claims op deze producten doen geloven?

Dat valt helaas tegen. Uit onderzoek is namelijk niet gebleken dat parelextract enige functie heeft. Vooral een slimme marketingtruc dus!

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor