Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Huisartsenpost in Amsterdam het slechtst te bereiken

23-08-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
52 keer bekeken
  •  
huisartsenpraktijk930x520
De telefonische wachttijden bij huisartsenposten zijn veel te lang. Dat concludeert de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek. De bond belde veertig huisartsenposten (HAP) telkens twintig keer op een niet-spoedlijn. Hieruit bleek dat mensen die de huisartsenpost HAP Amsterdam bellen gemiddeld tien minuten in de wachtrij staan. Tijdens het onderzoek werd tien keer de verbinding door de HAP verbroken, en dat soms na elf minuten in de wacht te hebben gestaan.
Dieptepunt
Bij zeventien van de twintig belpogingen was de wachttijd langer dan twee minuten. Het dieptepunt was een wachttijd van 26 minuten bij de Centrale Huisartsen Post Zuid-Oost Brabant.
Zorgwekkend onderzoek
De Inspectie voor de Gezondheid (IGZ) noemt de resultaten van het onderzoek 'zorgwekkend'. 'Van de veertig zijn er 38 niet in staat om het merendeel van de telefoontjes binnen twee minuten aan te nemen.' De grens van twee minuten is belangrijk om te voorkomen dat consumenten de spoedlijn gaan bellen. Die lijn is uitsluitend bedoeld voor acute gevallen en moet binnen 30 seconden worden opgenomen.
Twee doktersposten niet boven de twee minuten
Alleen bij Doktersdienst Groningen en Dienstenstructuur Zuidwest Drenthe Noordwest Overijssel kwamen de wachttijden niet boven de twee minuten.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor