Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Huishoudens onder druk: duur variabel energiecontract de norm

31-08-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
2574 keer bekeken
  •  
vast vs variabel

Steeds meer huishoudens moeten noodgedwongen een duur, variabel energiecontract afsluiten. In verband met de hoge energiekosten is het bijna niet meer mogelijk om een vast contract af te sluiten, waardoor huishoudens bij afloop van hun huidige contract gedwongen zijn om voor een variabel contract te kiezen.

Bij een variabel contract kan de energieleverancier de tarieven tussentijds aanpassen als dat nodig is. Prijsstijgingen zoals zich die nu voordoen op de gasmarkt worden op die manier sneller voelbaar voor de consument.

Tijdens de eerste helft van dit jaar steeg het aantal huishoudens dat een variabel energiecontract heeft van 50 naar 56 procent, aldus toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). 

Geen vast contract meer

Energieleveranciers bieden geen vaste contracten meer aan vanwege de sterk fluctuerende prijzen en onrust op de energiemarkt. Deze factoren maken het voor energieleveranciers duurder en risicovoller om de prijzen voor een langere tijd vast te leggen.

Vragen over termijnbedrag

De ACM krijgt via zijn consumentenloket veel vragen over energiebedrijven die het termijnbedrag verhogen. Met het termijnbedrag betaal je een voorschot op de uiteindelijke eindafrekening. Leveranciers kunnen het termijnbedrag verhogen als de tarieven stijgen of als het verbruik van een klant hoger blijkt te zijn dan eerder was ingeschat.

Volgens de ACM is het wel belangrijk dat energieleveranciers consumenten duidelijk uitleggen waarom verhoging van dit termijnbedrag nodig is, zodat consumenten dit ook zelf kunnen controleren. 

ACM waarschuwt: Verlaag je rekening niet

De ACM waarschuwt consumenten om niet zomaar het termijnbedrag te verlagen om daarmee direct wat financiële ruimte te creëren, aangezien die rekening later moet worden betaald. "Het doel van het termijnbedrag is om de totale energierekening te spreiden over het hele jaar en zo te voorkomen dat er in de winter veel meer en in de zomer veel minder betaald hoeft te worden", aldus de ACM. 

Andersom moet ook niet opzettelijk te veel aan voorschot worden betaald om maar een "spaarpotje" bij energieleveranciers op te bouwen.

‘Neem contact op met energiebedrijf bij betalingsproblemen’

De ACM roept mensen die in de problemen komen op om vooral contact op te nemen met de energiemaatschappij om tot een betalingsregeling of andere oplossing te komen. De ACM heeft geen aantallen beschikbaar over het aantal huishoudens dat besluit het termijnbedrag te wijzigen. 

Bron: ACM

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor