Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Hypotheekachterstand beter aanpakken'

25-03-2013
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
hypotheek_huis_geld_20.jpg
Hypotheekverstrekkers moeten meer doen om betalingsproblemen bij klanten te voorkomen. Dat heeft de toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) maandag bekendgemaakt.
De AFM
De AFM deed vorig jaar een onderzoek naar de manier waarop hypotheekaanbieders omgaan met betalingsachterstanden van klanten. Daaruit blijkt volgens de toezichthouder dat er al wel belangrijke stappen zijn gezet om dit probleem aan te pakken.
De AFM vraagt vooral aandacht voor het vroegtijdig signaleren van probleemhypotheken en raadt aanbieders aan hierover zo snel mogelijk contact op te nemen met klanten. ,,Meer voorlichting aan klanten, bijvoorbeeld over wat ze kunnen doen bij potentiële problemen, kan preventief werken.''
Banken
De Nederlandse Vereniging van Banken (NBV) benadrukt in een reactie dat de AFM geen eigen onderzoek heeft gedaan, maar aan de banken heeft gevraagd wat zij op dit gebied doen. Volgens de belangenorganisatie ondersteunen de aanbevelingen van de toezichthouder dan ook het beleid dat banken nu al hanteren.
Banken doen hun best om betalingsproblemen bij hypotheken vroegtijdig te onderkennen, hun klanten zoveel mogelijk te helpen een passende oplossing te vinden en zo gedwongen verkoop van de woning te voorkomen, aldus de NVB. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor