Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Hypotheekadviseurs willen alle klantgegevens

01-07-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
laptop-3196481_1920
Hypotheekadviesketens klagen dat ze van banken lang niet altijd toegang krijgen tot alle relevante klant- en hypotheekdata. Daardoor hebben de ketens naar eigen zeggen moeite bij het bieden van hypotheekonderhoud en het vervullen van hun wettelijke zorgplicht.
Tijdens de looptijd van de hypotheek kunnen tal van veranderingen optreden die impact hebben op de vraag of de hypotheek nog wel volledig is afgestemd op de omstandigheden van een huishouden. Aangezien geldverstrekkers vaak rechtstreeks klanten benaderen over mogelijke aanpassingen, beschikt de betrokken financieel adviseur vaak niet over de meest actuele klant- en leninggegevens.

Gezamenlijk signaal

Partijen als De Hypotheker, Financieel Fit Groep en De Hypotheekshop vragen al jaren om ontsluiting van de klantdata. Ook de Organisatie van Financiële Dienstverleners (OvFD) tracht als brancheorganisatie al geruime tijd via wetgever en toezichthouder dataontsluiting te bewerkstelligen. Toch komt slechts een enkele geldverstrekker aan de wens tegemoet. Vandaar dat de partijen hebben besloten nu een gezamenlijk signaal af te geven. ANP

Meer over:

gegevens, data, hypotheek
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor