Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Icoontje bij houdbaarheidsdatum moet voedselverspilling gaan verminderen

19-06-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
5202 keer bekeken
  •  
houdbaarheidsdatum 1127

Binnenkort gaan voedselproducenten en supermarktketens extra informatie over de houdbaarheidsdatum op verpakkingen toevoegen door middel van een icoon. Bedrijven als Albert Heijn, Unilever, Jumbo, Dirk en FrieslandCampina willen consumenten duidelijker maken dat voedsel vaak nog prima te eten is na de houdbaarheidsdatum. Ze hopen dat dit leidt tot minder voedselverspilling.

Op voedselverpakkingen staat houdbaarheidsdata aangegeven met ‘ten minste houdbaar tot’ (THT) of ‘te gebruiken tot’ (TGT). Na de THT-datum zijn veel producten nog eetbaar, maar de kleur of geur kunnen veranderen. De TGT-datum is strikter; producten met deze datum mogen na het verstrijken daarvan niet meer worden gegeten.

“Onderscheid duidelijker door toevoegen icoon”

Volgens de supermarkten en voedselproducenten is het verschil tussen THT en TGT bij veel mensen niet bekend. Door meer informatie op verpakkingen te zetten, hopen zij hier verandering in te brengen.

Een handicoon bij de TGT-datum en een icoon voor kijken, ruiken en proeven bij de THT-datum moeten het onderscheid duidelijker maken. Bij producten die nooit bederven, zoals honing en zout, zullen bedrijven helemaal geen houdbaarheidsdatum meer plaatsen.

TGT icoon wit 1280

Het handicoon dat bij de TGT-datum komt te staan

THT icoon wit 1280

Het icoon voor kijken, ruiken en proeven dat bij de THT-datum komt te staan

Supermarkten en voedselproducenten verenigen zich in Coalitie Houdbaarheid

De supermarkten en voedselproducenten hebben zich verenigd in de Coalitie Houdbaarheid. Ook Lidl, Dekamarkt, De Smaakspecialist, Ebro, Velder en Enrico Foods doen daaraan mee.

Volgens de Coalitie Houdbaarheid gaat door onduidelijkheid rond de houdbaarheidsdatum jaarlijks zo'n 60 miljoen kilo goed voedsel verloren. Daarmee gaat naar schatting de uitstoot van zo'n 175 miljoen kilo CO2 gepaard.

Coalitie Houdbaarheid wil icoontjes op minstens helft verpakkingen

Deelnemers aan de coalitie hebben beloofd om de icoontjes op minstens de helft van hun verpakkingen te zetten. Volgens een woordvoerster is het niet gemakkelijk om ze op alle producten te zetten, omdat op sommige verpakkingen al zoveel informatie moet staan dat er geen ruimte overblijft.

De Coalitie Houdbaarheid hoopt dat in de toekomst meer bedrijven zullen meedoen. Daarover lopen gesprekken. ANP

Ben jij op goed op de hoogte en weet je precies hoe het zit met THT en TGT? Doe de poll op X:

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor