Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. In september is Kassa weer terug op tv!

Impact nepnieuws op consument nog beperkt

25-07-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
krant 930x520
Neem nepnieuws serieus, ook al is de impact daarvan nog beperkt. Dat zeggen de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en het Commissariaat voor de Media (CvdM) na onderzoek.
Nepnieuws of fakenieuws is informatie die niet op waarheid berust. De berichten worden via sociale media verspreid, vaak om de publieke opinie te beïnvloeden.
Volgens beide toezichthouders gaat het nu nog goed met de nieuwsmedia in Nederland. De nieuwsvoorziening is divers en kwalitatief goed. Maar er zijn risico's.

Verschraling nieuwsaanbod

Een daarvan is 'verschraling van het nieuwsaanbod' . ,,De verdere groei van sociale platforms kan ertoe leiden dat traditionele nieuwsaanbieders steeds meer ‘sensatie-content’ plaatsen. Daardoor verschraalt de kwaliteit van het nieuwsaanbod en komt een belangrijke functie van de media voor het bevorderen van de democratie onder druk te staan", aldus ACM en CvdM.

Meer over:

nepnieuws
Delen:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor