Klanten van ING hebben vanaf nu een nieuwe functie tot hun beschikking. Het zogenaamde Spaarslot biedt klanten de mogelijkheid om een deel van hun spaargeld tijdelijk te blokkeren. Dit saldo wordt vrijgegeven na twee of vier uur en helpt klanten voor impulsaankopen te behoeden en zo hun financiële (spaar)doelen sneller te behalen.
Alle particuliere klanten van ING met een spaarrekening hebben vanaf nu de beschikking over het Spaarslot. De functionaliteit kan worden in- en uitgeschakeld via de ING App of via Mijn ING.
De functie is overigens optioneel, géén verplichting. Klanten kunnen zélf de afweging maken of dit iets toevoegt en blijven de flexibiliteit behouden om na een eventuele zelfgekozen wachttijd geld op te nemen, benadrukt de bank in een persbericht.
Klanten kunnen per spaarrekening meerdere spaardoelen tegelijkertijd instellen. Denk bijvoorbeeld aan 'vakantie' of 'laptop', zaken waar je wekelijks of maandelijks een bedrag naar keuze voor opzij zet.
Wie ervoor kiest om van het Spaarslot gebruik te maken, kan tot negen van dit soort zelf ingestelde spaardoelen tijdelijk op slot laten zetten. Het saldo van een spaardoel met een slot erop kan voortaan niet direct worden vrijgegeven, maar pas na twee of vier uur.
Eén spaardoel blijft permanent toegankelijk en valt niet te vergrendelen, en dat heeft te maken met noodsituaties. De bank adviseert klanten zelfs uitdrukkelijk om een spaardoel voor noodsituaties aan te maken en hier een bedrag op te reserveren.
Nederlanders zijn een spaarzaam volk, en de totale hoeveelheid spaargeld blijft groeien. De Telegraaf meldde eerder deze week nog dat Nederlanders in juni gezamenlijk 429 miljard euro aan direct opneembaar spaargeld bezaten, ongeveer tien procent meer dan een jaar eerder.
Maar niet iedereen is daar even goed toe in staat. Eind 2023 constateerde ING dat ongeveer een kwart van de Nederlanders een spaarbuffer had van minder dan 500 euro. De helft van de Nederlanders maakt zich bovendien zorgen over de spaarbuffer. Dat zegt Japke Kaastra, hoofd Financiële Gezondheid bij ING.
Kaastra vervolgt: "Het gemak waarmee je geld – vooral online – met een paar kliks uit kan geven, is een belangrijke reden waarom sparen moeilijk vol te houden is. De kans dat je de verleiding van een impulsaankoop kunt weerstaan wordt groter als je jezelf de tijd gunt om even na te denken. Met wat bedenktijd kies je er vaker voor om het geld toch niet uit te geven."
Het Spaarslot is ontwikkeld op basis van klantwensen en een uitgebreid gebruikersonderzoek, zo meldt ING.
Uit het onderzoek is gebleken dat de helft van de ING-klanten het tijdslot waardevol vindt en van plan is om het te gebruiken. Klanten gaven aan dat het Spaarslot hen kan helpen bij het versterken van hun financiële discipline, aldus de bank.
Bron: ING
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!