Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Jongerenorganisatie start campagne tegen lachgas in het verkeer

19-11-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Lachen lachgas
Het gebruik van lachgas is onder jongeren populair. Jongerenorganisatie TeamAlert begint daarom een actie om het lachgasgebruik in de auto tegen te gaan. Vooral online wordt met de campagne 'Rij Ballonvrij' geprobeerd jongeren duidelijk te maken dat lachgas in het verkeer levensgevaarlijk is.
Vanaf donderdag is informatie te vinden op www.rijballonvrij.nl over de gevolgen van lachgas op het rijgedrag. Op de site is ook informatie te vinden over beschikbaar campagnemateriaal, dat gebruikt kan worden door gemeenten en provincies om de boodschap te helpen verspreiden. De campagne wordt uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Toename lachgasgebruik

Het gebruik van lachgas is onder jongeren de laatste jaren enorm toegenomen. Op basis van eerder onderzoek gebruiken jongeren lachgas vaak tijdens het uitgaan en in de auto, stelt TeamAlert. Volgens de jongerenorganisatie is de auto dé plek voor jongeren om het middel te gebruiken en de stap om onder invloed van lachgas te gaan autorijden is klein. "Door het effect van lachgas zien de jongeren de gevaren van het rijden onder invloed niet meer. Ze slingeren van rijbaan naar rijbaan, rijden te snel of juist te langzaam of verliezen de controle over hun auto, met alle gevolgen van dien", aldus de organisatie.
De campagne richt zich niet alleen op bestuurders, maar ook op passagiers in de auto.  Uit onderzoek van TeamAlert komt naar voren dat zij elkaar niet aanspreken op hun gevaarlijke gedrag. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor