Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Kankerpatiënten missen vast aanspreekpunt in ziekenhuis'

13-06-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
dokter huisarts 930x520
Een kwart van de kankerpatiënten in Nederland heeft in het ziekenhuis geen vast aanspreekpunt, terwijl de meesten van hen daar wel behoefte aan hebben. Bovendien ontvangen drie op de tien patiënten helemaal geen informatie over ondersteuning bij het omgaan met de ziekte, behandeling en de gevolgen daarvan.

Gespecialiseerde verpleegkundigen gezocht

Dat concludeert de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) op basis van onderzoek onder meer dan 4300 (ex-)kankerpatiënten. Van de kankerpatiënten die wel een vast aanspreekpunt hebben, is dit lang niet altijd een gespecialiseerd verpleegkundige. ,,Het vaste aanspreekpunt zou een gespecialiseerd verpleegkundige moeten zijn, die laagdrempelig en proactief steun, informatie en begeleiding geeft, ook na de behandeling'', aldus NFK.
De belangenorganisatie wil hierover in gesprek met ziekenhuizen, medische beroepsgroepen, zorgverzekeraars en de overheid. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor