Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Kap regenwoud gaat door ondanks certificaten voor palmolie en soja

10-03-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
254 keer bekeken
  •  
regenwoud oerbos ontbossing houtkap 1127
Grote bedrijven als Unilever, Albert Heijn en FrieslandCampina stellen het gebruik van gecertificeerde palmolie of soja ten onrechte gelijk aan duurzaamheid, stelt Greenpeace in een rapport. Ondanks keurmerken op hun producten zijn volgens de milieubeweging veel bedrijven te linken aan grootschalige kap van regenwouden en oerbossen.
Duurzaamheidslabels en keurmerken hebben soms best sterke normen, oordeelt Greenpeace. Niettemin is na 30 jaar gebruik van certificering de problematiek rond ontbossing en mensenrechtenschendingen aan de orde van de dag. "Veel certificeringssystemen worden vooral gebruikt voor greenwashing. Gecertificeerde soja of palmolie suggereert ontbossingsvrij te zijn, maar is het niet. De tijd dringt voor de natuur en het klimaat. We kunnen niet langer bedrijven laten aanmodderen."

'Meer wetgeving, minder vlees'

Greenpeace wil dat er meer met wetgeving wordt gewerkt om bepaalde problemen aan te pakken. Keurmerken zitten daarbij soms zelfs in de weg. De Europese Commissie werkt momenteel aan een wetsvoorstel waarbij bedrijven gedwongen worden bosvernietigers te weren uit de leveringsketen voor soja, palmolie en vlees.
Greenpeace zou het liefst zien dat die producten ook minder geïmporteerd worden. Dat zou kunnen als de consumptie van vlees en zuivel hier aanzienlijk omlaag zou gaan en door in te zetten op ecologische landbouw. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor