Kassa's boodschappenmandje opnieuw goedkoopst bij Jumbo
12-05-2018
•
leestijd 3 minuten
•
629 keer bekeken
•
Net als vorig jaar is Jumbo de goedkoopste supermarkt in Kassa's Boodschappenmandje. Bij de supermarkt kosten de 26 producten in het mandje 41,25 euro. En dat is verrassend, want uit een supermarktenquête blijkt dat een meerderheid denkt dat Lidl of Aldi het goedkoopst is.
Traditiegetrouw is Kassa in vestigingen van 6 grote landelijke supermarkten op zoek gegaan naar de goedkoopste variant van de producten in het mandje. Dat is samengesteld uit 26 alledaagse producten zoals kaas, aardappelen, thee en brood. We bezochten van iedere supermarkt één vestiging in de regio Utrecht. Voor het eerst doet Coop mee.
Prijzen flink gestegen
Ten opzichte van maart 2017 blijkt de prijs van Kassa’s Boodschappenmandje fors gestegen. Als we de prijzen van de 5 supermarkten die vorig jaar ook meededen vergelijken met nu zijn de boodschappen bijna 8 procent duurder. Volgens supermarktdeskundige Paul Moers zijn supermarkten bezig met een inhaalslag. Vanwege de crisis hielden supermarkten hun prijzen laag, maar nu de economie aantrekt en consumenten meer te besteden hebben, willen supermarkten daar hun graantje van meepikken.
Appels en kaas duurder, aardappelen goedkoper
De Elstar appels zijn flink in prijs gestegen, maar hebben we niet meegenomen in de vergelijking omdat de Aldi ze nu niet verkoopt. Omdat we aan het einde van het Elstar seizoen zitten, zegt de discounter niet meer de gewenste kwaliteit te kunnen leveren. Kaas is ook veel duurder. Volgens Paul Moers komt dat door de grote vraag vanuit Europa naar Nederlandse Kaas. Appels zijn in prijs gestegen door een slechte oogst, volgens de supermarktdeskundige, en consumenten die aardappelen kopen profiteren juist van een goede oogst.
Resultaten supermarktenquête
Bijna 6000 lezers van de Kassa nieuwsbrief hebben deze week de supermarkt enquête ingevuld. Terwijl de prijs van Kassa’s boodschappenmandje bij de Jumbo het goedkoopst blijkt, denkt 67,2% juist dat Lidl of Aldi de goedkoopste supermarkt is. Verder geeft 82% aan boodschappen te doen bij enkele vaste supermarkten of 1 vaste supermarkt te hebben en enkele boodschappen elders te doen. De prijs is de belangrijkste reden 41,3% om voor een supermarkt te kiezen. Het uitgebreide assortiment (31,4%) en de afstand naar de supermarkt (22,8%) spelen ook een belangrijke rol in de keuze voor een winkel. Het overgrote deel (94,3%) doet lekker zelf de boodschappen. Thuisbezorgen of de boodschappen in de winkel klaar laten zetten is niet echt populair.
Commentaar Lidl en Aldi op pure prijsvergelijking
Sinds vorig jaar neemt Kassa in de prijsvergelijking ook de budgetmerken mee bij supermarkten en is het Boodschappenmandje een pure prijsvergelijking. Volgens de Lidl is het daardoor “appels met peren vergelijken” en ook de Aldi vindt het jammer dat Kassa geen prijs-kwaliteitvergelijking meer maakt zoals in eerdere jaren. Daarbij zouden de twee discounters mogelijk beter uit de bus komen. Deskundige Moers stelt dat vooral Lidl de laatste jaren heel erg aan de kwaliteitsverbetering heeft gewerkt en de Aldi inmiddels volgt. De budgetmerken van andere supermarkten zijn volgens Moers over het algemeen van mindere kwaliteit.
Plus liet in een reactie weten de vestiging waar we de boodschappen deden niet representatief te vinden voor de keten. Verschillende goedkopere varianten kon Kassa in de bezochte Plus niet vinden, terwijl dat volgens de supermarkt zelf bij andere locaties wel het geval zou zijn geweest. Vooral het tijgerwitbrood van 2,39 is prijziger dan bij concurrenten. De goedkopere variant kon Kassa echter niet kopen bij vestiging waar we de boodschappen deden.