Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Kassa's meest spraakmakende onderwerpen van 2019

24-12-2019
  •  
leestijd 5 minuten
  •  
148 keer bekeken
  •  
top 10 meest bekeken
Het afgelopen jaar heeft Kassa veel spraakmakende onderwerpen gemaakt. Zo was er in het nieuws massaal aandacht voor illegale telefonische energiecontracten, onveilige cv-ketels van Ferroli en de Belastingdienst die ten onrechte huurtoeslagen stopzette. Ook zijn er Kamervragen gesteld over onder andere gewelddadige games in gamehallen en over het dierenleed dat schuilgaat achter dons. We hebben de meest spraakmakende onderwerpen op een rijtje gezet.

In het nieuws

Kassa’s Boodschappenmandje: Supermarkt Dirk is het goedkoopst
In 2019 deden we weer Kassa's Boodschappenmandje met dit keer opvallende resultaten. Nieuwkomer Dirk is de goedkoopste terwijl we het duurst uit zijn bij de Aldi en Lidl. In totaal zijn we in vergelijking met vorig jaar gek genoeg iets goedkoper uit. Lees het bijbehorende artikel hier. Onder andere de NOS, RTL Nieuws en de Telegraaf berichtten hierover.
Oudere modellen cv-ketels van Ferroli 'levensgevaarlijk'
In Nederland hangen volgens deskundigen circa 150.000 cv-ketels van het merk Ferroli die levensgevaarlijk kunnen zijn. Het gaat om cv-ketels van de typen Econpact, Ultima, Megadens en Megalux met een productiedatum van voor 2011. Lees het volledige artikel hier. Het dossier over de onveilige cv-ketels van Ferroli vind je hier. Onder andere de Telegraaf, AD en Metro berichtten hierover. Ook werden er Kamervragen gesteld door de SP en VVD.
Belastingdienst in de fout: huurders verliezen onterecht huurtoeslag
De Raad van State heeft de Belastingdienst op haar vingers getikt omdat het van een vooralsnog onbekend aantal mensen ten onrechte de huurtoeslag heeft stopgezet. Volgens de Woonbond gaat het mogelijk om honderden, misschien zelfs duizenden huurders van wie de huurtoeslag onterecht definitief is stopgezet. Lees het volledige artikel hier. Onder andere de NOS berichtte hierover en het CDA stelde Kamervragen.
Telefonische verkoop energiecontracten vaak illegaal
Energiecontracten die telefonisch worden afgesloten zijn vaak niet rechtsgeldig. Tussenpersonen die namens energieleveranciers contracten afsluiten met consumenten handelen tegen de wet, als deze overeenkomsten niet schriftelijk worden bevestigd. Dat stelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) naar aanleiding van onderzoek door Kassa. Lees het volledige artikel hier. Onder andere het AD, de Telegraaf en Metro berichtten hierover.
Farmaceut verhoogt medicijnprijs met tienduizenden euro's
Maatschappelijke organisaties en artsen spreken schande van het voornemen van het farmaceutische bedrijf Lupin om een bestaand medicijn voor een zeldzame spierziekte onder een nieuwe naam en tegen een veel hogere prijs op de Nederlandse markt te brengen. Lees het volledige artikel hier. Onder andere de Telegraaf berichtte hierover.
Explosieve stijging QR-fraude: ING gaat slachtoffers QR-fraude toch vergoeden
Het is steeds makkelijker om je bankzaken via je smartphone te beheren. Superhandig, maar dit maakt het ook makkelijker voor oplichters om daar misbruik van te maken. In de afgelopen maanden zagen tientallen ING-klanten hun geld verdwijnen nadat zij slachtoffer werden van QR-fraude, waarbij een oplichter ongemerkt toegang krijgt tot je bankrekening. Maar wat als de bank vervolgens alle verantwoordelijkheid afwijst en je met een lege rekening achterblijft? Lees het volledige artikel hier. Onder andere de Telegraaf en Bright berichtten hierover. Naar aanleiding van dit  onderwerp heeft ING besloten alle schade voor honderden klanten te vergoeden.
Fraude via nep-klantenservice komt steeds vaker voor
Je kent het wel, je hebt een probleem met bijvoorbeeld een account en wilt dit zo snel mogelijk oplossen. Je zoekt op internet naar het telefoonnummer van de desbetreffende klantenservice en ziet dat de bovenste website een goede beoordeling heeft. Je klikt op de link naar de site. Meteen verschijnt er een telefoonnummer op het scherm, dus bel je gelijk. Je bent in de veronderstelling dat jouw probleem snel gaat worden opgelost, maar deze neppe klantenservice is alleen maar uit op jouw geld... Lees het volledige artikel hier. Onder andere de Telegraaf berichtte hierover.

Kamervragen

Verplichte betalingsherinnering voor bedrijven geldt niet voor overheden
Bestel je online een product en vergeet je die te betalen, dan is het bedrijf wettelijk verplicht om je een betalingsherinnering te sturen. Dat heeft de overheid zo bedacht. Maar als je van dezelfde overheid een aanslag voor de waterschapsbelasting, gemeentelijke belasting, motorrijtuigenbelasting of een verkeersboete vergeet te betalen, dan zijn de regels ineens anders en kun je direct een aanmaning of verhoging van de boete verwachten. Lees het volledige artikel hier. De SP stelde over dit onderwerp Kamervragen.
Het dierenleed dat achter jouw donzen jas schuilt
Misschien draag jij met dit koude weer wel een jas met dons, of lig je ‘s avonds warm onder een donzen dekbed te slapen. Dan kan het goed zijn dat je er nooit bij stil hebt gestaan waar dat dons eigenlijk vandaan komt, en onder welke omstandigheden de dieren wiens verendek in onze producten terecht komen, gehouden worden. Maar in de afgelopen twee jaar zijn steeds opnieuw misstanden en dierenleed aan het licht gekomen in de pluimveehouderij sector, waar eenden en ganzen gehouden worden en tijdens of na hun leven geplukt worden voor hun dons. Lees het volledige artikel hier. De PvdD heeft naar aanleiding van dit onderwerp Kamervragen gesteld. Ook heeft Kassa de House of Animals Award gewonnen.
Kwetsbare patiënten betalen 5 keer meer apotheekkosten dan ‘gewone’ patiënten
Kwetsbare patiënten met een complex medicijngebruik krijgen hun medicijnen vaak in plastic zakjes waarin de dagelijkse hoeveelheid pillen zit. Dat is om vergissingen te voorkomen. De kosten van het leveren van die medicijnen liggen gemiddeld 5 keer hoger dan die van de standaard levering in een apotheek. Waarom ze zoveel hoger zijn, weigeren apothekers uit te leggen. Lees het volledige artikel hier. De PvdA stelde naar aanleiding van dit onderwerp Kamervragen.
Noodzakelijke terminale zorg door verzekeraar niet altijd vergoed
Als duidelijk is dat iemand niet meer beter gaat worden, geeft een arts een terminaal verklaring. Dit houdt in dat iemand nog maximaal 3 maanden te leven heeft. In veel gevallen willen mensen uiteindelijk thuis sterven. In de terminale fase vlak voor iemands dood is vaak specifieke zorg nodig om thuis rustig te kunnen overlijden, zogeheten terminale palliatieve zorg. Die noodzakelijke zorg zou door de verzekeraar vergoed moeten worden, maar verpleegkundigen luiden de noodklok: verzekeraars vergoeden vaak maar de helft bij terminale zorg. Lees het volledige artikel hier. Naar aanleiding van dit onderwerp stelde de SP Kamervragen.
Rechtsbijstandverzekeraars belemmeren vrije advocatenkeuze van klant
Kassa kreeg  tientallen klachten over de rechtsbijstandverzekering. Rode draad in de klachten was dat de juristen van de verzekeraars verkeerde adviezen gaven. Als mensen dan naar een eigen advocaat stapten, en dat mag, dan bleek de vergoeding die deze advocaat kreeg veel te laag. Terwijl ze met hun advocaat wel wonnen bij de rechter of tuchtorgaan. Lees het volledige artikel hier. De SP stelde naar aanleiding van dit onderwerp Kamervragen.
Gewelddadige games in gamehallen makkelijk toegankelijk voor jonge kinderen
Center Parcs en Gamestate gaan strenger toezien op jonge kinderen in hun gamehallen. Zeer jonge kinderen kunnen daar nu nog makkelijk gewelddadige spellen spelen, blijkt uit onderzoek van Kassa. Lees het volledige artikel hier. Naar aanleiding van dit verhaal besloten Center Parcs en Gamestate spellen te voorzien van een leeftijdsclassificatie. Daarnaast startte Agentschap Telecom een onderzoek en verscherpten ze het toezicht op gamehallen, stelde de PvdA Kamervragen en ondernam minister Grapperhaus (Veiligheid en Justitie) vervolgstappen.
Start actie #regelhet: de problematiek in de hulpmiddelenzorg
De levering of reparatie van een hulpmiddel zoals een rolstoel, traplift of speciale fiets zorgt voor veel problemen. Uit onderzoek van Kassa onder gebruikers blijkt tweederde een probleem te hebben gehad. Kassa lanceerde de actie #regelhet, om de politiek - met name minister Hugo de Jonge - te bewegen iets te doen aan de problematiek. De actie werd een groot succes. De video-oproep werd massaal bekeken en gedeeld. Er werden Kamervragen gesteld, een speciaal actieteam opgericht en er werd een motie aangenomen om een eind te maken aan de lange wachttijden voor het krijgen van hulpmiddelen. In dit dossier lees je alle ontwikkelingen rondom dit thema.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor