'Keurmerk werkt niet tegen verkooppraktijken energiebedrijven'
08-10-2019
•
leestijd 1 minuten
•
68 keer bekeken
•
Het keurmerk dat de energiesector wil introduceren om agressieve en misleidende verkoop tegen te gaan is "gebakken lucht". Dat verklaart de Consumentenbond.
"Dit keurmerk is een lachertje. Bedrijven moeten zich sowieso aan de wet houden, ook zonder keurmerk", zegt directeur Sandra Molenaar van de bond. "De energieleveranciers en hun tussenpersonen hebben jarenlang willens en wetens de wet overtreden."
'Zelfregulering werkt niet'
Door een keurmerk te lanceren, hopen ze volgens Molenaar onder deze strenge maatregelen uit te komen. "Er is al heel lang een code voor telemarketing en er is ook nog het Bel-me-niet-register. De praktijk wijst uit dat zelfregulering in deze markt niet werkt. Een keurmerk verandert daar niets aan."
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is een onderzoek gestart naar misleidende verkoopmethoden om energiecontracten aan de man te brengen. Het keurmerk van de branche moet ook gaan gelden voor prijsvergelijkingswebsites.
Voorstel staatssecretaris in de maak
Naast het onderzoek van toezichthouder ACM komt staatssecretaris Keijzer (EZK) binnenkort met een voorstel om telefonische verkoop aan banden te leggen: bedrijven mogen consumenten die geen klant bij hen zijn niet meer bellen. De Consumentenbond dringt daar al lange tijd op aan.