Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Kifid: Interbank sloot klanten onterecht uit van compensatie

20-01-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
1848 keer bekeken
  •  
rente geld tijd 1127

Twee consumenten komen alsnog in aanmerking voor de compensatieregeling van Interbank voor te veel in rekening gebrachte rente op doorlopend krediet. De geschillencommissie van klachteninstituut Kifid heeft dit bepaald.

Dat de rechtbank beide consumenten eerder heeft veroordeeld tot betaling van een nog openstaande vordering van Interbank op hun krediet doet hier niets aan af, aldus het Kifid. Interbank heeft beide consumenten vanwege de vordering ten onrechte uitgesloten van de compensatieregeling, luidt het oordeel.

Rentecompensatie vanaf 2005

Kifid is het loket voor mensen met een klacht over een financieel product of dienst van bank, verzekeraar of andere financiële dienstverlener. Interbank moet nu de rentecompensatie voor de consumenten opnieuw berekenen vanaf 1 januari 2005.

Kassa besteedde in 2016 al aandacht aan de wurgkredieten van Interbank. Toen was de kredietverlener nog niet van plan om klanten te compenseren voor de torenhoge rente op doorlopende kredieten. Een eerdere uitspraak van het Kifid bracht hier verandering in. Bij een doorlopend krediet mag de consument redelijkerwijs verwachten dat het rentetarief van zijn krediet stijgt en daalt met de marktrente. Sindsdien hebben slachtoffers van de wurgkredieten recht op compensatie.

Bronnen: ANP/Kassa

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor