Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Klacht bekende merken: Bol.com traag met weghalen nepartikelen

12-10-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
227 keer bekeken
  •  
Bol.com mannetje 930x520
Bekende merken zijn niet te spreken over Bol.com. Die webwinkel moet namaakproducten sneller uit het aanbod verwijderen, vinden grote merken als Nike en Tommy Hilfiger.
Volgens hen duurt het na een melding zo'n twee weken voordat nepartikelen zijn verdwenen uit het assortiment. Bij concurrenten als Amazon of Marktplaats duurt het niet zo lang. "De procedure van Bol.com om illegale namaakproducten te verwijderen, kan scherper", zegt directeur Ronald Brohm van React. Dat is een internationale organisatie die ruim driehonderd grote merken vertegenwoordigt. "Dat is schadelijk, want klanten hebben de nepartikelen dan vaak al aangeschaft", zo bevestigt hij na berichtgeving door Het Financieele Dagblad.

Vaak afkomstig uit China

Nepproducten zijn illegaal en ondernemers lopen veel inkomsten mis door deze handel. Online groeit de markt van illegale nepproducten hard, de producten worden vaak ingekocht bij Chinese webshops.

Bol.com benadrukt in een reactie het verwijderen van illegale producten zorgvuldig aan te pakken. Na een melding wordt er eerst aan de melder gevraagd om zelf contact op te nemen met de aanbieder van de nepartikelen. "Wanneer wij naar aanleiding van een melding onmiddellijk het aanbod offline zouden halen, kan dit betekenen dat aanbod onterecht offline wordt gehaald", legt een woordvoerster van bol.com uit. De hele procedure om nepartikelen te verwijderen zou gemiddeld zes dagen duren, maar de maximale duur bij bol.com bedraagt volgens de zegsvrouw vijftien dagen. ANP / FD
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor