Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Klant van CA-CF krijgt bijna € 15.000 compensatie voor te veel betaalde rente

15-11-2017
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
245 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
Een consument die in 2007 een doorlopend krediet bij De Nederlandse Voorschotbank afsloot krijgt door een uitspraak van het klachteninstituut financiële dienstverlening (Kifid) een compensatie toegekend van bijna € 15.000. De klant betaalde vijf jaar lang te veel rente, door een onredelijke aanpassing van de variabele rente, stelt de geschillencommissie Financiële Dienstverlening van het Kifid.

Doorlopend krediet

Twee jaar nadat de klant een doorlopend krediet afsloot bij De Nederlandse Voorschotbank, onderdeel van Crédit Agricole Group, werd de lening binnen Crédit Agricole overgesloten. In de periode 2011-2015 stijgt de rente echter van 8,9 procent naar 10,6 procent. De lening oversluiten bleek echter pas mogelijk, nadat de BKR-registratie was vervallen. De consument kwam hierdoor pas in 2015 in aanmerking voor een rentetarief dat 5,9% lager uitviel dan het tarief voor het bestaande krediet.
Een dergelijk renteverschil van bijna 6 procent voor twee verschillende lening bij hetzelfde concern is zo groot dat de bank moet meewerken bij het oversluiten naar een lagere rente. Als de bank dat niet doet, moet zij de teveel betaalde rente vergoeden, concludeert Kifid. 

Dit schreven we eerder over kredieten met torenhoge rentes

Interbank moet een schadevergoeding betalen; wat betekent dit voor klanten ?
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor