Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Klanten supermarkt betalen soms juist meer bij aanbiedingen

  •  
21-10-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
8129 keer bekeken
  •  
supermarkt

Op basis van een steekproef van de Consumentenbond blijkt dat supermarkten wel eens de fout in gaan met hun aanbiedingen. Klanten betalen in sommige supermarkten soms meer voor aanbiedingen dan de prijs die bij het schap staat aangegeven. Dat geldt met name voor klanten van Jumbo en Albert Heijn.

De Consumentenbond controleerde de prijzen van 90 aanbiedingen bij vestigingen van vijf supermarktketens. Van elke keten werden drie filialen bezocht. Bij Jumbo bleek de prijs van 31 aanbiedingen bij de kassa af te wijken van de prijs bij het actieschap. Bij Albert Heijn week de prijs 22 keer af.

Gerookte zalm

Als voorbeeld noemt de Consumentenbond de gerookte zalm van Jumbo. Op de kassabon stond die aangeslagen voor 5,99 euro, in de winkel werd de zalm aangeprezen voor een ‘Altijd Lage Prijs’ van 4,99 euro. Bij Albert Heijn betaalden mysteryshoppers 8,99 euro voor batterijen, terwijl het prijskaartje bij een display 5,39 euro vermeldde.

Bij Jumbo en Albert Heijn, zo concludeert de Consumentenbond, werden klanten dus benadeeld. Bij Aldi, Plus en Lidl daarentegen, waren de enkele fouten bijna altijd in het voordeel van de klant, waardoor klanten aan de kassa minder betaalden voor actieproducten dan zij in eerste instantie verwachtten.

Erkenning

Jumbo, Albert Heijn en Plus laten in een reactie weten het onderzoek van de Consumentenbond serieus te nemen. De supermarktketens erkennen dat er fouten worden gemaakt, maar garanderen wel beterschap. Die belofte deden de supermarkten eerder ook al, na eerder onderzoek van de consumentenorganisatie naar prijsafwijkingen.

Bron: Consumentenbond/ANP

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor