Kledingindustrie versnelt: 52 collecties per jaar nieuwe normaal?
02-09-2021
•
leestijd 2 minuten
•
1262 keer bekeken
•
Het is niet de eerste keer dat programma’s als Kassa en Zembla het onderwerp ‘fast fashion’ benaderen. Deze keer belichtte Zembla de ‘Ultra-fast-fashion’, waarbij een jaar circa 52 micro-seizoenen telt, kleding een paar dagen na de ontwerptafel al verkoopbaar is en gemaakt wordt om slechts kort te dragen.
Voor de aanstaande aflevering over ‘fast fashion’ heeft Zembla het Britse modebedrijf “Boohoo” onder de loep genomen. Het bedrijf staat erom bekend dat het goedkope kleding produceert, dat soms al binnen enkele dagen na het ontwerpen verkocht wordt in de webshop. Zo worden in 52 ‘microseizoenen’ van slechts een week continu nieuwe collecties uitgebracht. Hierbij is de kwaliteit erop gemaakt om korte tijd gedragen te worden, als een soort ‘wegwerpkleding’.
Vooral opvallend is de wijze waarop de Britse online kledingwinkel Boohoo haar kleding produceert. Zo zou het bedrijf een illegaal naaiatelier in Leicester gebruiken, waar werknemers maar liefst veertien uur per dag werken voor maar de helft van het Britse minimumloon. Ook bleken de werkruimtes slecht verwarmd te zijn.
Marketing
Niet alleen de productie en prijs vormen de marktpositie; juist marketing lijkt cruciaal te zijn. Naast Boohoo gebruiken grote modebedrijven zoals ZARA, H&M en ASOS geraffineerde marketingtechnieken, zoals shopping-apps, influencers en gepersonaliseerde online reclame, om daarmee de potentiële klant maximaal te verleiden tot het maken van aankopen.
Daarvoor hebben deze bedrijven ook de nodige tools beschikbaar: zo kunnen zij analyseren hoelang iemand naar een artikel kijkt en hoe vaak deze persoon op artikelen klikt. Ook worden tijdelijke aanbiedingen ingezet waarbij een klok aftelt of staat “nog een paar beschikbaar” vermeld. Dit zou psychologisch een krachtige hefboom creëren om kopers net dat laatste zetje te geven, vertelt neurowetenschapper aan de Erasmus universiteit, Alexander Genevsky.
Onbalans
Genevsky legt uit dat consumenten zich nog niet genoeg bewust zijn van de marketingtrucs die de mode-industrie gebruikt, waardoor een onbalans ontstaat. Hij pleit er daarom voor dat consumentenorganisaties en de overheid actie moeten ondernemen om de consument te beschermen.
Milieu
Niet alleen de verstikkende marketing vormt een probleem; ook het milieu komt door deze beweging verder onder druk te staan. Zo concludeerde de Verenigde Naties dat de mode-industrie inmiddels verantwoordelijk is voor 10 procent van de wereldwijde uitstoot van CO2.