KNVB wil Jumbo's Snollebollekes-reclame niet meer zien
10-06-2021
•
leestijd 1 minuten
•
364 keer bekeken
•
De KNVB heeft supermarkt Jumbo verzocht om een reclamespotje rond het EK voetbal aan te passen. Hierin is een oranjestoet te zien, ondersteunt door het het lied Links Rechts van Snollebollekes. Volgens de voetbalbond lijkt het alsof Jumbo officieel betrokken is bij het EK en het Nederlands elftal, terwijl concurrent Albert Heijn als sponsor is aangetrokken.
Het nummer Links Rechts was tijdens het EK vrouwenvoetbal (2017) het lijflied van de Oranjevrouwen, stelt de KNVB. Daarnaast lijkt de oranjestoet in de Jumbo-reclame te veel op de oranjeparades die de KNVB organiseert rond interlands. "Wij willen opkomen voor bedrijven die bijdragen aan het voetbal", zegt een woordvoerder van de KNVB tegenover de NOS.
Jumbo: meer dan EK-reclame
De KNVB heeft volgens De Telegraaf verleden week een sommatie verstuurd met het verzoek de reclame desnoods stop te zetten. De voetbalbond heeft inmiddels besloten om het alleen bij het verzoek aan Jumbo te laten en onderneemt geen verdere stappen.
Jumbo legt het verzoek om de commercial aan te passen naast zich neer. Deze is niet alleen bedoeld is als EK-reclame, maar ook voor het EK Hockey, de Olympische Spelen, de Tour de France en de Formule 1, meldt de supermarkt aan de KNVB. "Iedereen mag het EK vieren en het staat iedere ondernemer vrij om een op het EK gerichte reclamecampagne te voeren", schrijft de hoofd juridische zaken van Jumbo, aldus de Telegraaf.
Bronnen: NOS/Telegraaf Foto: fragment Jumbo-reclame YouTube