Bij Dirk, Dekamarkt, Hoogvliet, Nettorama, Poiesz en Vomar worden aan de kassa veel fouten gemaakt, meldt de Consumentenbond. Het gaat mis met het correct verrekenen van producten die in de aanbieding zijn. Bij een steekproef bij deze zes regionale supermarkten werden 13 procent van de gecontroleerde artikelen verkeerd afgerekend. Daardoor was de kassaprijs in de meeste gevallen hoger, hoewel er ook meevallers waren.
In iedere supermarkt rekende de Consumentenbond 25 aanbiedingen af. Hoogvliet spande de kroon met de meeste fouten op de kassabon: voor 22 procent van de afgeprijsde artikelen werd de verkeerde prijs gerekend. De minste fouten stonden op de bon van Poiesz, hoewel het toch nog met 9 procent van de afgeprijsde artikelen misging.
Supermarkt Hoogvliet laat de Consumentenbond weten aan de slag te gaan met de fouten. "We hopen dat andere supermarkten dit voorbeeld volgen", zegt directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond. "Onze oproep is helder: zorg dat kassabonnen foutloos zijn."
De Consumentenbond richtte zich op aanbiedingen of producten op kopstellingen of in reclamebakken. Eerder onderzoek bij landelijke ketens lieten al zien dat juist bij deze aanbiedingen fouten sneller voorkomen.
Albert Heijn, Jumbo en Plus hebben de afgelopen jaren maatregelen genomen om kassabonfouten te voorkomen. Bij Aldi en Lidl vond de Consumentenbond in eerdere onderzoeken weinig fouten.
Meer over:
kassabon, aanbiedingen, fouten, supermarkt, supermarkt dirk, hoogvliet, albert heijn, consumentenbond, jumbo supermarktMeld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!