Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Kopen in meerdere supermarkten niet goedkoper

13-09-2012
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Supermarkt.jpg
Consumenten die hun boodschappen doen in meerdere supermarkten om zo de laagste prijs te betalen, zijn niet goedkoper uit maar juist duurder. Dat blijkt uit een promotieonderzoek waarop econoom Mark Vroegrijk op 26 september promoveert aan de Universiteit van Tilburg.
Diverse supermarkten
Volgens Vroegrijk, onderzoeker bij de NWO (Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek), winkelt 60 tot 80 procent van de consumenten in diverse supermarkten om zo geld te besparen. Ze kunnen dan een product aanschaffen waar dat het goedkoopste is.
Aanpak werkt averechts
Maar volgens de promovendus werkt deze aanpak averechts. ,,Hoe meer supermarkten een consument bezoekt, hoe meer hij of zij wordt blootgesteld aan verleidelijke aanbiedingen.'' De consument bespaart daardoor wel op afzonderlijke producten, maar doet meer aankopen dan wanneer hij al zijn aankopen in één supermarkt had gedaan.
Onderzoek
Vroegrijk baseert zijn conclusies onder meer op analyses van een dataset van marktonderzoekbureau GfK Nederland, waarop 6000 huishoudens hun uitgavepatroon bijhielden. Hij keek vooral naar uitgaven die in grote supermarkten als Albert Heijn, C1000, Jumbo of Aldi zijn gedaan.
ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor