Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'KPN komt belofte internetsnelheid niet na'

28-11-2017
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
65 keer bekeken
  •  
vrouw_computer_930x520
KPN heeft zich volgens de Consumentenbond niet aan zijn belofte gehouden om tenminste 85 procent van de Nederlandse huishoudens eind 2016 van zeer snel internet te voorzien. De belangenorganisatie constateert op basis van een steekproef onder 250.000 huizen dat het telecombedrijf nu pas op zo'n 62 procent zit.

KPN herkent zich niet in percentage

KPN herkent zich niet in het percentage dat de Consumentenbond noemt, maar erkent wel dat de eerder uitgesproken ambitie van 85 procent nog niet is gehaald. Dat komt omdat het bedrijf zijn doelstellingen inmiddels iets heeft bijgesteld. De laatste tijd is bijvoorbeeld ook veel geïnvesteerd in het wat sneller maken van het internet op plekken waar het internet nog erg traag was.

Minder snel internet door goedkoop abonnement

Zeer snel internet betekent in dit geval minimaal 100 megabit per seconde (Mbps). Volgens eigen cijfers van KPN zou inmiddels ongeveer drie kwart van de huishoudens in Nederland hier technisch toegang toe hebben. Echter niet iedereen maakt er gebruik van, bijvoorbeeld omdat mensen een goedkoper abonnement hebben. Bij 93 procent van de adressen kan nu worden geïnternet met een snelheid van 40 Mbps of meer, aldus KPN.

Slecht internet buiten bebouwde kom

Met name buiten de bebouwde kom is volgens de Consumentenbond sprake van langzamer internet. Probleem zou zijn dat er onvoldoende concurrentie is. ,,Als KPN in een gebied geen snel internet levert, kunnen consumenten vaak alleen voor snel internet van Ziggo via de kabel kiezen'', merkt de organisatie op.

Netwerken opstellen voor meer concurrentie

De Consumentenbond pleit er daarom voor dat netwerken ook opgesteld worden voor andere providers, om toch voldoende concurrentie te creëren. Op het zogeheten DSL-netwerk van KPN kan bijvoorbeeld Tele2 nu ook al diensten aanbieden.

Toezicht door ACM

Voor de kabelnetwerken is zo'n regeling er nog niet. Daar wordt overigens wel onderzoek naar gedaan door toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Die studie bevindt zich volgens de Consumentenbond in de afrondende fase. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor